Twinkle | Digital Commerce

Dropshipping: verkopen uit andermans voorraad

2017-05-26
  • 5:32

Het klinkt als het e-commerce walhalla: u bezit een webshop en verkoopt er wat producten van een toeleverancier. Maar in plaats van de goederen op voorraad te houden, geeft u bij verkoop het bezorgadres direct aan de leverancier door. Zo gaat u met de marge aan de haal, zonder rompslomp en risico's. Is dat niet te mooi om waar te zijn?

Tekst: Bart Nagel 

Dropshipping is in essentie een uitkomst voor menig webshophouder. De voordelen van de constructie liggen voor de hand. U kunt een oneindig assortiment voeren, zonder daarbij financiële risico's te lopen of opgezadeld te zitten met torenhoge voorraadkosten. Personeel heeft u ook al niet nodig, want uw supplier handelt alle logistiek en service voor u af. Dus wat let u?
Dropshipping heeft echter last van een slechte reputatie. Tik het maar eens in een zoekmachine in en pluis een paar websites uit. De methode wordt nogal eens gepresenteerd als de kip met de gouden eieren en de truc die u zonder inspanning rijk maakt. En dat met de gebruikelijke ronkende taal die u na een paar alinea's al moet hebben overtuigd om in te stappen. Dat riekt naar onraad. Amerikaanse sites waarschuwen dan ook voor oplichters. De afdeling Cybersecurity van de staat Michigan vergelijkt oplichterij in deze categorie met piramide- en multi-levelmarketing. Zogenaamde dropshippers vragen deelname-fees om vervolgens hun zojuist verworven klanten een lijst met producten te sturen die hoog zijn geprijsd en waar nauwelijks marge aan valt te behalen. De zwendelaars verdienen zo over de rug van anderen. Verkopers draaien bovendien op voor de verkoop- en advertentiekosten, zodat ze er vaak nog op verliezen ook. Het is dus oppassen geblazen.

Omzet stijgt
Maar toch, de essentie van dropshipping deugt. En tegenover de alarmbellen staan ook voldoende verhalen van hoe goed het kan werken als u in zee gaat met een betrouwbare partij. Met een deugdelijk leverancier van producten die zijn bedrijfsvoering heeft ingericht op internethandel en het rechtstreeks versturen naar de uiteindelijke koper.

Neem webwinkelbedrijf Pixmania, dat door heel Europa consumentenelektronica en kleine huishoudelijke apparaten aan consumenten verkoopt. Sinds 2004 distribueert de professionele tak Pixmania-PRO dezelfde producten en brengt deze door middel van dropshipping op de markt. 'In de vier jaar dat wij dit doen, hebben zich ongeveer honderd Nederlandse webshops bij ons aangesloten en je ziet de omzet uit dit kanaal ook steeds meer toenemen', zegt Sybe Visser, business development manager Benelux van Pixmania-PRO.
Het programma dat de leverancier aanbiedt, is simpel en tevens kosteloos. Verkopers openen een account, kopen in tegen een directe korting die oploopt tot 6 procent (meer is mogelijk bij grotere aantallen), en Pixmania-PRO levert uit onder de merknaam van de verkoper. Het klantcontact blijft daarmee volledig bij de verkoper. Die kan via zijn account altijd de tracking van de bestelling volgen en hoeft bij vragen over aflevering dus geen antwoord schuldig te blijven.

Core-business
Voor Pixmania was het een paar jaar geleden een logische stap om de online-activiteiten uit te breiden met het aanbieden van een dropshipmentservice. Het bedrijf kon met Pixmania-PRO aan de specifieke wensen van zijn professionele klanten voldoen en tegelijkertijd het marktaandeel binnen de zakelijke markt uitbreiden, zonder ingrijpend aan de bedrijfsprocessen te hoeven sleutelen. Internethandel en distributie, dat waren immers toch al de kernactiviteiten. Dat het aantal deelnemende webshops groeit, verbaast Visser niet. 'Wij hebben goede contacten met alle grote merken en hightechleveranciers. Als een webshop wat extra producten in het assortiment wil voeren, dan kan dat via ons, zonder dat de verkoper contact hoeft te zoeken met verschillende merken of producenten', zegt hij.

Een dropshipper hoeft niet per definitie over een online-outlet te beschikken. Het kan in principe iedere leverancier zijn die bereid is serieus om te springen met rechtstreekse verzending.
De Amerikaanse webretailer Delightful Deliveries heeft zich gespecialiseerd in geschenkenmanden. Omdat de manden met allerlei soorten 'bederfelijke' cadeaus worden gevuld, waaronder gebak, fruit en andere etenswaren, verscheept de producent ze rechtstreeks. Het geschenkbedrijf bestaat in feite bij gratie van dropshipping en heeft dan ook alles tot in de puntjes verzorgd. Zo heeft de cadeaumandenverkoper het contact met de leveranciers volledig geautomatiseerd.
VendorNet levert software die verkoper en leverancier met elkaar in verbinding brengt, waardoor het verkoop- en verzendingsproces functioneert als ware het één bedrijf. Voor wie niet op die manier kan automatiseren, is het af te raden om op grote schaal via dropshipping te gaan verkopen, laat staan via meerdere dropshippers. Anders heeft u een dagtaak aan het verwerken van de orders, terwijl het overzicht en de controleerbaarheid van de uitlevering volledig zoekraakt.

Controle is sowieso een heikel punt voor wie trajecten uit handen wil geven. Dropshipping is precies dat. Het draagt de kern van uw service, namelijk het bezorgen van het gewenste product, over aan een ander. Omdat dropshippers steeds meer maatwerk leveren en in staat zijn onder uw merknaam uit te leveren, hebben klanten niet langer door dat er een derde partij bij is betrokken. Daarmee geeft u dus niet alleen uw kernactiviteit uit handen, in feite ligt ook uw reputatie in handen van een derde. Dat kan beangstigend zijn. Angst is echter een slechte raadgever. Dropshipping kan een waardevolle methode zijn waarmee u deels of volledig een assortiment kunt voeren en uitleveren. De crux zit 'm in de toeleveranciers. Met wie gaat u in zee?


Dropshipping- tips

1. Gebruik dropshipping om nieuwe producten uit te testen. Zet het in als u niet zeker bent of een aanvulling van een product in uw assortiment voldoende vraag creëert. Daarmee kunt u uw assortimentskeuzes risicoloos uitproberen. U hoeft immers niets op voorraad te nemen.
2. Gerelateerde producten gaan moeizaam met dropshipping. Stel u verkoopt al een bepaald product in uw webwinkel en denkt dat een aanverwant artikel het prima zal doen in combinatie daarmee. In dat geval is het raadzamer om het op voorraad te nemen, omdat u daarmee bespaart op verzendkosten.
3. Communicatie is cruciaal. Om klanten goed van dienst te zijn en producten te leveren zonder dat ze last hebben van de dropshippingconstructie, is een goede communicatie tussen verkoper en leverancier onontbeerlijk. Deze is dan ook bij voorkeur geautomatiseerd, zodat verkopers weten welke producten op voorraad zijn, waar het pakket zich in het proces bevindt en op welke bezorgtijd de eindklanten mogen rekenen. Pixmania-PRO biedt bijvoorbeeld een koppeling aan naar zijn database, zodat webshops dit alles kunnen volgen.


Shipt u drop?

Iedere toeleverancier kan in principe een dropshipper zijn. Maar zorg wel dat u uw huiswerk heeft gedaan. U moet weten wat voor vlees u in de kuip heeft. Immers, het is uw reputatie die op het spel staat. De volgende vragen kunnen u hierbij helpen:
1. Stuurt u het product rechtstreeks naar mijn klant en de rekening naar mij?
2. Kunt u onder mijn merknaam uitleveren?
3. Hoe lang duurt het voordat u het product opstuurt nadat ik de bestelling heb geplaatst?
4. Heeft u digitaal fotomateriaal beschikbaar waarmee ik uw producten kan -promoten?
5. Hoe gaat u om met retouren en retourbetalingen?
6. Wat zijn uw verzendkosten en wat is uw leveringstermijn?
7. Hoe ziet u bestellingen het liefst geplaatst? Per e-mail of telefoon?
8. Welke korting krijg ik als verkoper?
9. Werkt u vaker via deze constructie? Zo ja, kunt u mij referenties geven?









Dit artikel verscheen in eerder in Twinkle 7-2008