Twinkle | Digital Commerce

Webprint vindt fotomarkt opnieuw uit

2017-05-26
  • 5:14

Van schuurtje tot miljoenenbedrijf

Digitale fotografie heeft de markt op zijn kop gezet. Het Twentse Webprint sprong daar in 2004 handig op in en is nu de grootste foto-ontwikkelaar van ons land. Al is dat misschien een foutieve benaming, want wenskaarten en kalenders vormen een veel groter aandeel. Van een foto op canvas tot een roll-up banner, van fotoboek tot visitekaartje; de klant ontwerpt online zijn product en in Hengelo rolt het van de band.

Tekst: Mirjam Hulsebos

Hij is 63 en nog altijd boordevol ambitie en inspiratie. Ton Marsman, oprichter en eigenaar van Webprint, is een ervaren ondernemer. Vanaf het moment dat hij in 1984 postorderbedrijf Conrad Electronics in Nederland startte, zette hij de ICT in om zijn processen efficiënter te maken. Nadat hij Conrad verkocht, begon hij een bedrijf in de automatisering van tekstverwerking dat zich richtte op de grafische industrie. 'In de drukkerijwereld was er toen en is er nog steeds geen supply chain-gedachte. Alles is gericht op kostenverlaging van een deelproces, terwijl het afstemmen van al die deelprocessen bakken vol geld kost. Ik specialiseerde me juist in een efficiënte workflow', steekt Marsman van wal. In 1995 was hij een van de eersten die internet gebruikten om één centrale database te vullen met informatie die overal vandaan kon komen.

Dat idee vormt ook de basis voor Webprint, dat hij in 2004 in een schuurtje startte. Eigenlijk was het helemaal niet meer de bedoeling om zich in een nieuw avontuur te storten, vertelt Marsman. 'Ik had dat vorige bedrijf in 2001 verkocht en heb toen samen met mijn vrouw een oud pand verbouwd tot een soort van kookschool, "Cuisine des Amis". Het was de bedoeling rustiger aan te gaan doen en in mijn vrije tijd voor vrienden te koken. Maar zoals met alles wat ik doe liep dat ook weer uit de hand. Toen iemand me benaderde met de beeldrechten van Idols, kroop het bloed waar het niet gaan kon en begon ik in het schuurtje achter mijn huis met Webprint.'

30 procent retour
Het idee is even simpel als waanzinnig: Marsman wilde de fotowereld op zijn kop zetten en 2,5 procent van de Europese markt pakken. De gedachte was destijds dat mensen steeds minder foto's zouden gaan afdrukken omdat ze de beelden immers digitaal hadden. De markt zat in het slop. Daarom creëerde Webprint een heel nieuwe markt: foto's vervaardigen voor slechts 9 cent per stuk. Marsman: 'Het idee was om foto's zo goedkoop te maken dat je er niet meer voorzichtig mee doet. Ik dacht dat te realiseren door ze digitaal te printen, maar het werkte niet. We kregen 30 procent retour omdat mensen de kwaliteit niet accepteerden. Inmiddels was ik er echter wel achter dat ook gewone foto's helemaal niet zo duur hoeven te zijn. Niet de grondstoffen maken de hoge prijs, maar de inefficiënte workflow.'

En dus stapte Marsman over van digitaal printen naar de traditionele techniek, zonder de prijs te verhogen. Dit was mogelijk door het proces van begin tot eind zó efficiënt in te richten dat er nauwelijks een mensenhand aan te pas komt. Waar hij zich naast de prijs in onderscheidde, was de database waarin klanten hun foto's konden opslaan. 'Wij zijn de content gaan beheren en doen dat gratis, ongeacht de hoeveelheid foto's die mensen willen stallen. Inmiddels wordt elke foto gemiddeld 2,9 keer gebruikt: als losse afdruk, in een kalender of fotoalbum, op een placemat, gedrukt op canvas, noem maar op.'

Hergebruik
De grootste markt voor Webprint zijn wenskaarten, gevolgd door kalenders. Pas op de derde plaats komt het afdrukken van gewone foto's en daarna het printen van albums. Met name op die laatste markt begeven zich veel concurrenten: Album Printer, Lulu, Blurb. 'De meeste van hen maken verlies omdat ze zich focussen op het product dat ze maken - een fotoalbum - in plaats van op een dienst: het gratis beheren van foto's zodat klanten ze eenvoudig voor meerdere doeleinden kunnen gebruiken', weet Marsman.

Webprint is gestoeld op vier uitgangs-punten: kwaliteit, levertijd, prijs en innovatie. Marsman licht toe: 'De kwaliteit is primair, dat heb ik wel geleerd na mijn eerste fout. Wij zijn de eerste die fotoboeken maken op fotopapier en we gaan zelfs zo ver dat we samen met Fuji een nieuw type fotopapier ontwikkelen. Om toch de prijs laag te houden, automatiseren we het proces volledig en stemmen we alle stappen in het productieproces op elkaar af. Daar is veel meer te winnen dan op de inkoopprijs van materialen. Bovendien zorgen we ervoor dat het proces foutloos is. Retouren veroorzaken zoveel verstoring, die moet je koste wat kost voorkomen. Daarnaast verlies je in onze business natuurlijk ook gewoon klanten als je de foto's van een bevalling aflevert op het verkeerde adres.' De levertijd is voor alle producten twee dagen: vandaag besteld is morgen gemaakt en overmorgen thuis afgeleverd.

B2b
De consumentenmarkt verovert hij in rap tempo, maar ook zakelijke klanten weten hem te vinden. Zo vervaardigt hij inmiddels veel producten onder white label. De grootste afnemer is Kruidvat. Maar ook met bedrijven als Sony Ericsson, Center Parcs en @Home doet hij zaken, veelal in samenwerking met zijn partners Corporate Express en TNT. Veel groter wordt het echter als er een samenwerking met het Amerikaanse Facebook.com van de grond komt. 'We voeren gesprekken om te kijken wat wij met hun content kunnen doen. Punt is alleen dat zij de beelden op 72 dpi opslaan, een beeldschermresolutie waar je in print niet zoveel mee kunt', weet Marsman. Daarmee bewijst hij wederom dat hij de juiste keus heeft gemaakt door klanten een ongelimiteerd beeldarchief aan te bieden. 'Het scheelt nogal in geheugenruimte of je beelden op 72 of 300 dpi opslaat. We maken hoge kosten door klanten die opslagruimte te bieden, maar we verdienen dat door het hergebruik van beelden ook dubbel en dwars terug.'

Dat blijkt: vorig jaar draaide zijn bedrijf op een omzet van ruim drie miljoen euro voor het eerst winst. Met een groei van gemiddeld 250 procent ziet het er voor dit jaar zeer rooskleurig uit. Hij gaat door tot 2010 of 2011. 'De exit-strategie ligt klaar. Alle medewerkers hebben opties of aandelen, dus zij gaan daar zeker van profiteren. Tot die tijd is alles gericht op het plezier en de kick. We doen het niet voor het geld. Ons internationale merk heet Photofun.com. Die naam is niet voor niets zo gekozen.'


Webprint in cijfers

• Omzet:
2004 35.000 euro
2005 500.000 euro
2006 1.250.000 euro 
2007 3.200.000 euro
2008 8.000.000 euro (prognose)
• aantal medewerkers: 20,
• aantal bezoekers: 125.000 per week waarvan 40.000 uniek,
• aantal verstuurde pakketjes: 1.200 per dag,
• gebruikte ruimte voor opslag: 70 Terabyte (70.000 gb).









Dit artikel verscheen ook in Twinkle 6-2008