Twinkle | Digital Commerce

Life: Eugenie van Wiechen

2017-05-26
  • 2:23

Op zoek naar intuïtieve navigatie

De opvallendste uitreiking tijdens de Nationale Thuiswinkel Awards eind maart, was wellicht die in de categorie Handelsites Groot. Eugenie van Wiechen, managing director eBay.nl en Marktplaats.nl, nam de prijs in ontvangst en was nog maar net in dienst, zo bleek. Presentator Humberto Tan fronste eerst zijn wenkbrauwen en vroeg vervolgens: 'Bent u niet een beetje jong voor deze functie?'
Twinkle ging achter haar ambities aan.

Tekst: Erwin van der Bij

Plannen
'We zijn druk bezig om onze homepagina aan te passen. De consument moet weten dat we meer bieden dan -goederen. Zo zijn we erg actief in het ontwikkelen van een aantal verticals - denk aan auto's, diensten en huizen - waar we de komende jaren in willen gaan groeien. Ons belangrijkste onderscheid ten opzichte van de concurrentie komt voort uit onze wortels: we hebben naast het zakelijke ook het particuliere aanbod.'

Internet
'De snelheid en vindbaarheid van informatie is enorm veranderd. Daarnaast vind ik de brede beschikbaarheid van producten iets heel moois. Of je nu een oude LP zoekt, of een spiksplinternieuw Sinterklaascadeau. Denk ook aan het gemak en de breedte van het aanbod. Je kunt op internet zo snel kijken, vergelijken en bestellen, daar kan geen winkel tegenop.'

Inspiratie
'Zonder plichtmatig te zijn heb ik Marktplaats altijd al een prachtige site gevonden. Je kunt er werkelijk alles vinden, maar ook het oer-Nederlandse gevoel van ergens aan kunnen verdienen is belangrijk. Zeker als je winst maakt, dat geeft zo'n lekker gevoel! Daarnaast hou ik überhaupt veel van (ver)koopsites; reizen, boeken, huizen.'

Aankopen
'Mijn eerste webkoop was een boek bij Amazon. Ik weet nog wel dat ik me verbaasde hoe goed en snel dat ging.
Nu neem je dat bijna als vanzelfsprekend aan. Online boek ik vrijwel al onze vakanties. Maar ook elektronica en de weekend-boodschappen koop ik regelmatig via internet. Daarnaast vind ik het ideaal om bijzondere cadeautjes of hebbedingetjes te kopen.'

Webontwikkeling
'De mogelijkheid voor consumenten om elkaar aanbevelingen te doen, vind ik een goede ontwikkeling. Het beoordelen van restaurants, vakantiebestemmingen of aanbieders van diensten bijvoorbeeld. Dat is blijkbaar toch vertrouwder dan een "reclamepraatje". Wat op internet beter kan, is in mijn ogen het bieden van een stuk inspiratie. De combinatie van sfeer en gevoel aan de ene kant en commercie aan de andere kant, zie ik nog weinig. Wat hier in mijn ogen bij hoort, is een slag maken in meer intuïtieve navigatie: selecteren op kleur of op sfeer bijvoorbeeld, bij het kopen van kleding.'

Persoonlijke noot
'Mensen komen bij mij altijd op de eerste plaats. Dat is heel belangrijk, thuis, waar ik zeer gelukkig ben met een lieve man en drie geweldige dochters, en met familie en vrienden. Maar zeker ook op het werk, waar ik probeer om het persoonlijke nooit uit het oog te verliezen.'

 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2008