Twinkle | Digital Commerce

Kidcarshop.nl springt in op veranderend straatbeeld

2017-05-26
  • 3:07

Breed assortiment en lage prijzen

Als medewerker van een fietsenhandel in Hillegom zag Paul Hartman het straatbeeld veranderen. Het toenemend aantal fietskarren trok zijn aandacht en zo ontstond zijn webwinkelidee. Maar hoe breng je dat ten uitvoer zonder dat het je handenvol geld en tijd kost? Hartman zocht naar antwoorden via Google en vond in Strato een pakket om het eenvoudige maar brede Kidcarshop.nl te kunnen opzetten.

Tekst Els Oltheten


Paul Hartman (23) deed wat online-speurwerk en daaruit bleek dat geen enkele webshop een ruim assortiment fietskarren bood. Bovendien waren de karren die wel werden aangeboden, onnodig hoog geprijsd. Als reactie hierop besloot Hartman zelf een webshop te openen, met een breed aanbod en lagere prijzen. Hij stuitte op de software van Strato en die sprak hem direct aan vanwege de gunstige voorwaarden en prijs/kwaliteit verhouding. 'Een webshopoplossing moet eenvoudig zijn om mee te werken, zelfs voor iemand die het pakket niet kent', vindt Hartman. 'Bovendien moeten er voldoende marketingtools in verwerkt zijn. Ook is het van belang dat het onderhoud niet te tijdrovend is. Met Strato is dit zeker het geval. Zo is bijvoorbeeld het plaatsen van afbeeldingen erg eenvoudig. Ongeacht welk formaat foto's je uploadt, ze worden op de site allemaal in hetzelfde formaat weergegeven.'

Webgebaseerd
Hartman heeft de webshop 'tussen de bedrijven door'gevuld. In een kleine drie weken plaatste hij alle producten en zo kon de shop in juni 2007 live gaan. 'Omdat de oplossing webgebaseerd is, hoefde ik alleen maar in te loggen om vervolgens de productcategorieën aan te maken met daaronder de bijbehorende fietskarren of accessoires. Ook heeft het vormgeven van de webwinkel niet veel voetenin de aarde gehad. Met het click-and-go systeem heb ik eenvoudig een lay-out gekozen. Er kwamen geen ingewikkelde ontwerptools bij kijken.'

'Het moet eenvoudig zijn om mee te werken, zelfs voor iemand die het pakket niet kent'

Nu de shop eenmaal staat, is het onderhoud gering. Wanneer er een nieuw product op de markt komt, wordt deze op de site geplaatst. Elke dag checkt iemand de bestellingen. Over het algemeen kost het maar een kwartier tot dertig minuten per dag om de shop helemaal up-to-date te houden en bestellingen af te handelen. 'Populaire fietskarren hebben we zelf op voorraad', vertelt Hartman. 'Minder courante modellen bestellen we bij de groothandel, die ervoor zorgt dat we ze de volgende dag al in huis hebben.' Met één druk op de knop stuurt het systeem een bevestiging naar de klant en naar de verkoper. Zodra de koper het bedrag heeft overgemaakt, laat Hartman het product door TNT bezorgen. Maar klanten kunnen de fietskar ook afhalen bij zijn fietsenwinkel in Hillegom.

Meer opties
Kidcarshop.nl heeft Strato's ingebouwde marketingopties goed benut. Zo werkten de interfaces naar eBay en Kelkoo direct. Zelf schakelde de webshop Kieskeurig.nl in. 'Onze concurrenten zijn hier sterk vertegenwoordigd', zegt Hartman. 'Bovendien kunnen potentiële klanten hier snel zien dat Kidcarshop.nl bijna altijd 20 procent goedkoper is dan andere aanbieders.'Hartman heeft ook al gebruikgemaakt van de newslettertool. Kidscarshop.nl verstuurde eenmalig een nieuwsbrief naar het volledige klantenbestand. Hierin lag de focus vooral op accessoires. 'De mailing bevatte een sleutel waarmee klanten de accessoires met 10 procent korting konden aanschaffen. Een succesvolle actie, want dit leverde een stijging van de aankopen van 12 procent op.' Als aanvulling op de webwinkel is Hartman van plan om in Hillegom een showroom te openen. Hier kunnen geïnteresseerden alle modellen fietskarren in het echt bekijken.











Kidcarshop.nl
Als enige webshop in Nederland biedt Kidcarshop.nl naar eigen zeggen een volledig assortiment fietskarren. Op de site vinden consumenten fietskarren voor kinderen en honden, tot en met een onderstel op ski's. De webshop vertegenwoordigt vijf verschillende merken vanuit een officieel dealerschap. In totaal zijn er op de site 91 producten te vinden. De webwinkel levert zijn karren in Nederland, België, Duitsland en zelfs in Schotland.


 

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2008