Twinkle | Digital Commerce

Adverteerder trekt aandacht met piepjes

2017-05-26
170130
  • 2:16

Adverteerders lijken een nieuwe manier te hebben gevonden om de aandacht van het publiek te trekken of vast te houden. Opmerkelijk genoeg doen ze aan zelfcensuur en worden bepaalde woorden vrijwillig weggepiept.

Het piepgeluid op tv om iets onhoorbaar te maken, kennen we vooral uit de rechtbankregistraties waarbij de namen van verdachten worden weggepiept en de Amerikaanse tv-programma's waarin het wordt gebruikt om scheldwoorden te maskeren.

In de Verenigde Staten worden steeds meer commercials uitgezonden waarin bepaalde woorden worden vervangen door het censuurgeluid. Opvallend is echter dat het juist om heel onschuldige woorden gaat.

De vaak virale video's die vooral op Youtube en de websites van fabrikanten te zien zijn, blijken enorm populair. Zo werd een video over het bier Bud Light op de Bud.tv-site ongeveer twaalf miljoen keer bekeken, vertelt een reclameman tegenover de International Herald Tribune. Alleen op Youtube, waar de video ook meerdere malen is te vinden, is het filmpje al 2,7 miljoen keer bekeken.

In het spotje staat een kantoor centraal waar een pot bestaat waar geld in gaat als iemand vloekt. In het kantoor blijkt aan de lopende band te worden gevloekt, maar - gelukkig voor de liefhebbers - wordt het geld in de vloekpot uitgegeven aan (Budweiser) bier.

Ook de commercial van de Bodygroom, een haartrimmer van Philips, leverde in de VS grappige beelden op. Bepaalde namen van lichaamsdelen worden in de reclamefilm weggepiept.

'Dat hebben we gedaan om op een humoristische wijze ons publiek te benaderen. Ons publiek bestaat uit mannen tussen de 20 en 30 jaar', vertelt Arjen Linders van de Philips-vestiging in Stamford. Dankzij het filmpje heeft de actiesite Shaveeverywhere.com al vier miljoen bezoekers getrokken. Gemiddeld bleven zij vier tot zeven minuten op de site hangen, aldus Linders.

Strong language
Het piepgeluid werkt in video's om de aandacht van het verveelde of afgeleide publiek te trekken, legt reclamemaker Arnold Worldwide van het gelijknamige reclamebureau uit.

Televisiestations hangt een boete boven het hoofd als zij een programma uitzenden dat te veel "strong language" bevat. Die regels van de Federal Communications Commission geldt alleen niet voor internet en televisie via de kabel of satelliet. En juist daar komen dit soort campagnes vaker voor.

Just @#$% it
Helemaal opvallend is een videoclip geweest van softwarebedrijf Serena Software waarin niet de vulgaire woorden, maar de naam van het product wordt weggepiept. Iedere keer wordt het woord "mash" in de zin "just mash it" weggepiept. Juist dat is de naam van de webapplicatie die in de video wordt aangeprezen.

Ook de Travel Channel heeft een promotiefilm van een programma van Anthony Bourdain, die erom bekend staat dat hij regelmatig vloekt, gemaakt waarin woorden worden weggepiept.

'Het is gewoon wie hij is en dat laten we zien', vertelt Pat Lafferty van de Travel Channel. 'Je kunt het natuurlijk overdrijven als het alleen om de sensatie gaat.' Voor de zekerheid heeft de Travel wordt de Bourdain-video niet voor negen uur 's avonds uitgezonden.