Twinkle | Digital Commerce

Case: herpositionering voor Simyo.be

2017-05-26
  • 4:19

Nederlandse totaaloplossing voor Belgische webwinkel

Op de Belgische markt verkoopt Simyo.be niet langer uitsluitend simkaarten. 'Als je als lowcostprovider wilt mee concurreren, moet je ook hardware, zoals telefoons, verkopen', aldus de nieuwe strategie van de prepaid-prijsvechter. Voor die nieuwe marktpositionering moest de statische registratiesite worden veranderd in een prikkelende -webwinkel. Die wordt vanaf afstand bestuurd door The Online Company in Nederland.

Tekst: Jaap van Sandijk

Simyo is een volle dochter van KPN en actief in Nederland, Duitsland en België. Een prijsvechter met een eenvoudige, maar duidelijke boodschap: met Simyo bel je wel tot 50 procent goedkoper dan bij de traditionele prepaidaanbieder. Dat kan omdat Simyo een puur online-bedrijf is. Maar in België ziet het bedrijf meer groeikansen dan alleen op het gebied van simkaarten. Daar gaat het sinds kort ook de strijd aan met andere mobiele providers. Het merk Simyo.be is daarom opnieuw in de markt gezet. Een nieuwe webwinkel maakt onderdeel uit van die herpositionering.

Uitvoering
Omdat Base, de Belgische provider waarvan KPN eigenaar is, de webwinkel niet met eigen mensen wilde aansturen, is de volledige uitvoering ervan in handen gegeven van The Online Company van Maarten de Vries en Erik van Laar. Dit bedrijf, ooit begonnen met webwinkels volgens de express-formule (Gsmexpress, Adslexpress) is in 2006 van strategie veranderd en biedt nu naar eigen zeggen 'totaaloplossingen op het gebied van webwinkels'.

'Wij focussen ons op het leveren van webplatforms en consultancy voor klanten, waarbij we als een soort hoofdaannemer alle activiteiten in eigen hand nemen, van de logistiek tot en met de marketing', zegt De Vries. 'We overzien het hele spectrum: wat heb je nodig, en hoe sluit je dat op elkaar aan? Een hele puzzel moet in elkaar vallen.' Het internetbedrijf werkt daartoe samen met verschillende partners.

Belevenis
De vraag van Simyo.be: maak een totaaloplossing waarnaar we geen omkijken hebben. Van Laar: 'Tot dan toe was de site Simyo.be een soort veredeld registratieformulier waar simkaarten konden worden besteld. Dat moest anders. Als je als lowcostprovider wilt mee concurreren, moet je ook hardware, zoals telefoons, verkopen. We hebben daarom een gevarieerd aanbod aan hardware aan de shop toegevoegd, waardoor het shoppen meer een belevenis wordt. Verder hebben we een gerichte communicatie opgezet, zowel online als offline. Online is gekozen voor onder meer Google en MSN, offline willen we dat in 2008 gaan doen door kleine advertenties te plaatsen in een aantal dagbladen. Klein, omdat je dan vaker bent te zien en ook vertrouwen opbouwt in de offline-wereld.'
Daarnaast wordt in de nabije toekomst ook de mogelijkheid gecreëerd om telefonisch te kunnen bestellen. 'Klanten blijken heel snel weg te klikken als ze naar hun gevoel niet voldoende informatie krijgen. Dan is het goed als ze vervolgens de telefoon kunnen pakken', geeft Van Laar aan.

'In België wil de klant juist véél informatie tijdens de check-out, omdat dat meer vertrouwen wekt'

Duidelijke afspraken
Inmiddels draait de Belgische webwinkel, aangestuurd vanuit Nederland, op volle toeren. Terugkijkend op de implementatie noemen De Vries en Van Laar de communicatie met de klant van cruciaal belang. Maarten de Vries: 'Gezien onze ervaring in e-commerce zijn zaken als het ontwerpen en optuigen van een webshop redelijk snel een eenvoudig uitvoerbaar. Belangrijk binnen de samenwerking is echter het moment waarop de webshop wordt ingevlochten bij de klant. De technische en operationele samen-smelting met de klant luistert heel nauw.' Duidelijke afspraken vormen de basis van een succesvolle integratie. 'We gaan fysiek bij de klant zitten. We leggen er lijnen uit en praten met mensen op alle niveaus - en dus niet alleen met het management. We prikken onze stekkers ook in op operationeel niveau. We draaien mee met de klant, zodat er een naadloos proces ontstaat.'
Nu dit proces eenmaal op gang is gebracht, verlopen de contacten over de dagelijkse gang van zaken nog uitsluitend met één productmanager aan Belgische zijde.

Check-out
Het project heeft The Online Company maar weer eens bewust gemaakt van de voorsprong die Nederland heeft op het gebied van breedbandpenetratie en webwinkelen. 'Om uitval zo veel mogelijk te voorkomen, is het gebruikelijk om de check-out van een webwinkel zo kort mogelijk te houden', zegt Van Laar. 'Tot onze verrassing werkt dat in België echter anders. Daar wil de klant juist véél informatie tijdens de check-out, omdat dat meer vertrouwen wekt.'

Voorts leerden De Vries en Van Laar dat in markten waar webwinkelen nog niet volledig is ingeburgerd, het wantrouwen onder klanten relatief groot is. 'We constateerden dat veel bezoekers vaak keken naar hardwareartikelen, maar toch heel weinig bestelden', vertelt Van Laar. 'Uit klantonderzoek kwam vervolgens naar voren dat mensen de prijzen dermate scherp vonden, dat ze twijfelden of het wel klopte en of er geen adder onder het gras was.'

Han Bartholomeus, ad-interim manager van Simyo.be, laat weten dat de vernieuwde webshop zorgt voor een stabiele stroom nieuwe klanten. Over het verloop van de samenwerking met The Online Company is hij tevreden: 'Gedurende de implementatiefase hebben wij geen enkel moment het gevoel gehad dat het project "met ons wegliep". Dat heb ik vaak anders gezien.'



Eén loket core-business
Volgens Maarten de Vries, één van de oprichters van The Online Company, vullen ze met
het internetbedrijf een behoorlijk gat in de markt: 'Veel bedrijven praten weliswaar met de grote internetadviespartijen als het gaat om het bouwen van webwinkels, maar wanneer het aankomt om de daadwerkelijke executie van een webwinkel - dus bouwen, lanceren én de verkoop starten via de site - vind je geen bedrijf dat dit volgens de één-loket-formule voor
de klant uitvoert. Daarom hebben we daarvan onze core-business gemaakt.'


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1 2008