Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Sendyourshipment.com, Extremeshopping.nl en Bookfriesland.nl

2017-05-26
  • 3:35

Iedere ondernemer is op zoek naar het gat in de markt. Sendyourshipment.com, Extremeshopping.nl en Bookfriesland.nl zeggen 'm te hebben gevonden. Zij startten respectievelijk een vergelijkingsdienst voor het versturen van documenten, pakketten en pallets, een platform waar consumenten zich kunnen verenigen om zo kortingen te verkrijgen en faciliteermogelijkheden voor mkb-ondernemers om beter online zaken te doen.

Tekst: Esther de Bruin

'Uitzoeken welke koeriersdienst het goedkoopst en snelst nationaal of internationaal een pakket of document kan versturen kost heel veel tijd', begint Casper Plat. In januari begon hij Parcel International samen met een oud-studiegenoot en claimde de url Sendyourshipment.com. 'Via de site kun je in één oogopslag zien welke vervoerder het goedkoopst en welke het snelst is voor een bepaalde zending. Nadat de klant online een vervoerder heeft gekozen, wordt de zending realtime in het systeem van deze vervoerder ingeboekt.' De vervoerder komt daarna de zending op het gewenste moment ophalen.
'Via het Parcel International-boekingsysteem kan de klant alle zendingen traceren, beheren en rapportages uitdraaien', verduidelijkt Plat het concept. 'Iedere vervoerder heeft zijn eigen sterkte. Vandaag een document met TNT naar Frankrijk, morgen een pakket met DHL naar Azië en volgende week een pallet met FEDEX naar Amerika. Het maakt niet uit of een klant één of honderd zendingen per week verstuurd. Er zijn geen abonnementskosten verbonden aan gebruik van het systeem op Sendyourshipment.com.'

Operationeel
Het team van Parcel International bestaat inmiddels uit vijf mensen, waarvan drie zich vooral bezighouden met klantenwerving en klantonderhoud. 'Vanaf juni zijn we volledig operationeel en hebben we contracten met grote vervoerders. Inmiddels kunnen klanten ook hun webshop rechtstreeks op ons systeem aansluiten, waardoor automatisch hun eigen label voor de verzending wordt afgedrukt. Klanten van de webshop kunnen via track & trace pakketten volgen, ongeacht de vervoerder.'

Naamsbekendheid
Op dit moment is het zaak om naamsbekendheid te krijgen. 'Naast een grootschalige reclamecampagne proberen we ook heel gericht contact te krijgen met individuele klanten. We willen geen ongrijpbare organisatie worden.' Ondertussen gaat Parcel International - de naam zegt het al - internationaal. In België en Singapore worden vestigingen geopend. 'Verder proberen we in Canada voet aan de grond te krijgen.'


Consumenten verenigen
'Extreme Shopping biedt consumenten met Extremeshopping.nl een platform waarop zij zich kunnen verenigen. Zo ontstaan grote groepen kopers waardoor we aanzienlijke kortingen op interessante, trendy, luxe of exclusieve producten en arrangementen kunnen verkrijgen', vertelt Robert-Jan van Embden, één van de initiatiefnemers, enthousiast. De dienst is live sinds de tweede week van augustus van dit jaar. 'Wij denken met dit concept de consument perfect te kunnen bedienen. Een grote groep consumenten krijgt producten binnen bereik doordat we hoge kortingen kunnen bedingen op de winkel- en internetprijs.' Om de producten en arrangementen voor de Extreme Shopping-prijzen te kunnen aanbieden, is er een minimaal aantal inschrijvingen nodig binnen een bepaalde looptijd. Wordt dit aantal behaald, dan is de deal rond en wordt het product geleverd. Pas op de datum van aflevering wordt het bedrag van de creditcard afgeschreven. Betalingen met iDeal zijn ook mogelijk. 'Extreme Shopping heeft enkele promotionele campagnes opgezet, onder andere in samenwerking met Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij en helikopterbedrijf Heliflights', vertelt Van Embden. 'Samen sta je sterk', vult compagnon Eric Maurer aan. 'Wij zoeken interessante producten, onderhandelen met de leverancier en zoeken geïnteresseerde consumenten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat een verenigde groep consumenten in een privé-jet naar Parijs vliegt, met catering aan boord en limousinevervoer. Tegen gereduceerd tarief uiteraard!'


Beter online zakendoen
Bookfriesland.nl biedt een verzameld overzicht van vakantiehuizen, huurboten en overnachtingen van regionale aanbieders in Friesland. 'Bookfriesland.nl combineert een regionale aanpak met een grote diversiteit aan accommodaties en producten', vertelt productmanager Grietje Zijlstra. 'We faciliteren met name mkb-ondernemers om beter online zaken te doen door ingewikkelde zaken als internetmarketing voor hen te faciliteren en deels over te nemen.' De site is in februari 2007 live gegaan en er zijn momenteel 5,8 fte werkzaam. 'Onze marketinginspanningen concentreren zich op dit moment hoofdzakelijk op het online deel. Bookfriesland.nl is op alle belangrijke sites te vinden met een banner of tekstlink. Verder doen we veel met zoekmachineoptimalisatie en adwords-campagnes.' Grootste uitdaging is om voor de consument het startpunt te worden voor een vakantie in Friesland en de ingang naar online zakendoen voor de verhuurder. Daarna volgt de landelijke uitrol van het concept, aldus Zijlstra. 'Op korte termijn introduceren we online betalen en stellen we een online-boekingsmodule beschikbaar voor onze verhuurders.' Persoonlijk contact en bereikbaarheid zijn volgens Zijlstra het allerbelangrijkst. 'Een webwinkel is wat dat betreft niet anders dan een gewone winkel.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8 2007