Twinkle | Digital Commerce

Online passen

2017-05-26
  • 2:04

Tekst: Louise Klein Haarhuis & Vincent Maret

Online-aanbieders van kleding zijn steeds op zoek naar nieuwe -ontwikkelingen om het -winkelen voor de consumenten zo levensecht mogelijk te maken. Nieuwe trends hierin zijn de digitale paspop, die bijvoorbeeld kan worden doorgemaild naar vrienden,  en de personalisatie van kleding. TNS Nipo vroeg hoeveel consumenten of deze trends hen ook daadwerkelijk aanspreken.

Zintuigen spelen een essentiële rol als het gaat om het winkelen naar kleding. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten het belangrijk vinden om kledingstukken te kunnen passen, zien en voelen. Ook de mening van bijvoorbeeld de partner of een goede vriend(in) speelt een (zeer) belangrijke rol bij de keuze voor een bepaald kledingstuk. Een nieuwe trend bij webwinkeliers om in te spelen op deze barrières is de digitale paspop. Deze gadget maakt het mogelijk om verschillende kledingstukken digitaal te combineren, en kan vervolgens -worden rond gemaild naar vrienden.

Personalisatie van kleding

We hebben aan online-kledingshoppers en offline-kledingshoppers gevraagd wat ze van een dergelijke mogelijkheid vinden. Consumenten die nooit online kleren kopen zijn er sceptisch over. Eén op de tien consumenten zou hiervan gebruik maken indien ze online kopen. Consumenten die wel kleding online kopen zijn optimistischer. Bijna een kwart van hen zou er gebruiken van maken. De meerderheid van de -consumenten ziet echter niets in de digitale paspop en geeft aan liever op de traditionele manier te winkelen.

Een andere trend is het inspelen op specifieke individuele behoeften van de consument. Bij sommige online-kledingaanbieders is het mogelijk om kledingstukken te personaliseren naar eigen smaak en stijl. De consument kan bijvoorbeeld kiezen uit variaties in pasvorm, stof, kleur, knopen etc. Uit ons onderzoek blijkt dat één op de vijf consumenten die wel eens online kleren koopt hiermee bekend is. Momenteel heeft één op de tien kopers wel eens gepersonaliseerde kleding aangeschaft. En 69 procent van deze consumenten geeft aan het (zeer) interessant te vinden om kleding naar eigen stijl en smaak aan te passen indien hier geen extra kosten aan verbonden zijn. Drie kwart van hen zegt dat ze deze wellicht in de toekomst gaan aanschaffen. Nog positiever is 21 procent, zij weten zeker dat ze in de -toekomst kleding naar eigen smaak en stijl zullen aanschaffen. Zelfs als de -artikelen 10 procent duurder zou worden is nog steeds de helft van de mensen die wel eens online kleren koopt geïnteresseerd in deze mogelijkheid.

Louise Klein Haarhuis en Vincent Maret zijn beiden projectleider op de afdeling Retail van TNS Nipo

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2007