Twinkle | Digital Commerce

Succesgarantie: kennis, kunde en visie

2017-05-26
  • 4:17

Een gat in de markt, iedere ondernemer is ernaar op zoek. Bambooming.com vond het in rechtstreekse verkoop van producten direct vanuit China, Autodna.nl helpt consumenten bij de waardebepaling van hun auto en Cookoutshop.nl zag online-ruimte voor de verkoop van buitenkeukens en professionele barbecues.

Tekst: Esther de Bruin

Bambooming.com verkoopt producten - nu nog voornamelijk koelkasten en lcd-tv's - die voldoen aan de hoge Europese normen, maar goedkoop worden geproduceerd bij grote fabrikanten in China. 'Zowel handel met China als handel via internet is "hot". Een groot deel van de handel in bruin- en witgoed gebeurt nu online. Deze markt is zeer volumineus, prijsgeoriënteerd en groeit snel', aldus oprichter van de webshop Harrit Kingma. Daar zat volgens hem het welbekende gat in de markt.

Prijsvoordeel

'Het is inmiddels bekend dat de consument zich in toenemende mate informeert via internet om een prijsvoordeel te kunnen behalen. Wij produceren kwaliteitsproducten in China waarbij geen tussenhandel is gemoeid. Hierdoor wordt een lage prijs voor duurzame gebruiksartikelen gegarandeerd, waarbij de consument tot wel 40 procent bespaart. De snelle groei die we momenteel doormaken bevestigt dat onze positionering uniek is.' Naast de webshop voor consumenten heeft Bambooming ook een B2B-platform. 'Wij sourcen grote volumes voor andere partijen. Zo hebben we onlangs zo'n 25.000 digitale camera's geleverd aan Batavus. Hiervoor hebben wij ons sourcing-kantoor met drie medewerkers in Shenzhen, China.'

Vanaf de fabriek in China gaan de producten via één warehouse naar de klant, zonder tussenkomst van een groot- of detailhandel of importeur. De logistiek is uitbesteed aan professionele partners. Grootste uitdaging ziet Kingma in snelheid. 'Dat is essentieel. Snel zijn van levering en snel reageren naar de klant. Klanten zijn veeleisend en dat is volkomen terecht. Wij zijn ook veeleisend voor onszelf en gaan uit van 100 procent consumententevredenheid.'

Goede zaken

Bambooming.com opende officieel zijn virtuele deuren op 2 februari dit jaar, na een voorbereidingstijd van veertien maanden. Kingma startte alleen, samen met een aantal investeerders. 'Al snel kwam er een fulltimer in dienst, voor klantcontact en distributie, en inmiddels zijn er indirect al twintig medewerkers actief betrokken bij Bambooming.com. Ik verwacht dit jaar nog drie of vier mensen te moeten aannemen, want de zaken gaan erg goed. Deze zomer zullen we ook gaan leveren in Duitsland.'

Visionair

Andere, startende, webwinkels wil Kingma meegeven: 'Je moet behalve de noodzakelijke kennis en kunde met betrekking tot de markt waarin je wilt opereren ook visie hebben. Daaruit kan een specifieke propositie voortvloeien, oftewel wat is uniek aan jouw business?'

-----

Autodna.nl

Waarom krijg je bij de ene dealer meer geld voor je auto dan bij de andere? 'Veel mensen tasten in het duister over wat hun auto waard is. De autobranche is wat dat betreft vrij ondoorzichtig. Vandaar dat er een hoop mensen zijn die behoefte hebben aan onafhankelijk advies', licht Jeroen de Jong, oprichter van Autodna.nl toe. Samen met Frans Huetink startte hij de taxatiesite. Beiden hebben ruim tien jaar ervaring in de autobranche. 'Familie, vrienden en kennissen vroegen regelmatig om advies. In 2005 kwamen we op het idee om via internet ook andere mensen te gaan helpen. We hebben toen een zelf een simpele website gebouwd. Na één advertentie op Marktplaats kregen we dertig taxatieaanvragen. Dat was voor ons het teken om het idee verder uit te werken', aldus De Jong. Samen met e-commerce specialist De Nieuwe Zaak werd

Autodna.nl verder vormgegeven. Begin dit jaar ging de site live. Vooralsnog werken ze met z'n tweeën aan de dienst. 'Tot nu toe werd de webservice gecombineerd met een baan ernaast. We hebben onze baan inmiddels wel ingekort tot een vierdaagse werkweek. Door de toenemende vraag kunnen we binnenkort fulltime aan de slag.' Wat marketinginspanningen betreft ligt de focus vooral op online-marketing. 'We zorgen met een uitgebalanceerde search engine-campagne voor de juiste traffic naar onze website. Binnenkort starten we met een e-mailmarketingcampagne. Ook komt er een uitgebreid affiliate-programma. Verder werken we samen met adverteerders die met potentiële autokopers in contact willen komen. Ruim 65 procent van alle potentiële autokopers bezoekt inmiddels de website.'

-----

Cookoutshop.nl

Bij Cookoutshop.nl kun je terecht voor buitenkeukens en professionele gasbarbecues. Daarnaast heeft de webwinkel een showroom in Uden. 'We zijn meer dan een jaar bezig geweest met inwinnen van goed advies, het aanleggen van een ruime collectie en het vinden van een professionele partij om mee samen te werken', vertelt oprichter Benito van Dijk. Samen met Maurice Arnts zag hij dat de Nederlandse barbecuecultuur begint te veranderen: 'Het is steeds gewoner geworden om zo vaak mogelijk buiten te koken.' Samen kwamen ze tot de conclusie dat een goede (informatieve) webshop met daarnaast een showroom nog niet beschikbaar was in Nederland. 'Min of meer uit frustratie, maar meer nog uit commercieel oogpunt hebben we dan ook besloten om direct zelf in dit "gat" te stappen.' De heren geloven in een multimediale oplossing. De combinatie van een offline-showroom, service, persoonlijk advies en het online-kanaal. 'Door een bestaand eigen wagenpark doen we distributie vooralsnog zelf. Van een lokaal georiënteerd netwerk zullen we nu landelijk moeten gaan leveren en servicen. Bij toenemende drukte hebben we de capaciteit klaar staan.' Toekomstplannen hebben de heren voldoende. 'Over een jaar zijn wij de meest gespecialiseerde webwinkel in outdoor cooking. Dit is overigens geen plan, maar een feit.'

-----

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5- 2007

Aliased Page:

 

[Not Defined]

Overzicht:

Notitie Historie:

Webalerts:


Instelingen Webalerts:

Webalerts zijn ingeschakeld.

  E-mail Vanaf Adres wordt niet gespecificeerd.
  Standaardboodschap niet gespecificeerd.
  Bericht Afmelden niet gespecificeerd.
  Opt Out bericht niet gespecificeerd.
  No subscriptions are enabled on the folder.
  The location to the Asynchronous Data Processor is not specified.