Twinkle | Digital Commerce

Start online-community voor de mobiel: Wuzz

2017-05-26
  • 4:40

KRO's Dragons' Den brengt 150.000 euro op

Twee jonge ondernemers hebben een idee. Een goed idee, zo blijkt, want Wuzz - een mix van user generated content, personalisatie van mobiele telefoons en communities - klopt investeerders 150.000 euro uit de zak via het door Jort Kelder gepresenteerde tv-programma Dragons' Den. 'Over een jaar hopen we 10.000 shops te hebben, als het goed is ook in meerdere landen', zegt Louise Verschuren, één van de oprichters van Wuzz.

Tekst Esther de Bruin

Ongeveer een jaar geleden begon het ondernemerschap bij Louise Verschuren (28) en Brigitta Schlumpf (25) te kriebelen. De dames kennen elkaar al van jongs af aan. Ze waren buurmeisjes en werkten eerder samen bij Emexus, een mobiele-serviceprovider. Omdat beiden uit de mobiele markt komen, lag het voor de hand daar wat mee te doen. 'Er is veel commotie rondom mobiele diensten en wij hadden zoiets van: kunnen we dat niet bundelen op een manier die de macht teruglegt bij de gebruiker?' zegt Verschuren. Een jaar lang werd in de vrije tijd - samen met vrienden en kennissen - aan het concept gewerkt. Het idee: een online-community waar jongeren zelfgemaakte wallpapers en ringtones kunnen kopen én verkopen. Jongeren krijgen gratis shopruimte en in ruil daarvoor delen ze de opbrengsten met de ondernemers. De naam: Wuzz.

150.000 euro

Om de volgende stap te maken was een investering nodig. 'Het tv-programma Dragons' Den kwam precies op het juiste moment. We konden bijna live gaan. Dat moest ook wel, want als je op televisie je idee gaat presenteren, wil je niet dat een ander ermee vandoor gaat', lacht Verschuren. In het KRO-programma kunnen beginnende ondernemers hun idee te presenteren aan vijf investeerders, in de hoop geldschieters te vinden. Dat lukt lang niet altijd, maar Verschuren en Schlumpf gingen er met 150.000 euro vandoor. Schlumpf: 'We dachten: we doen gewoon ons verhaal. En dat viel goed: ze waren alle vijf geïnteresseerd!' Nog dezelfde dag zegden de twee jonge ondernemers hun baan op. Van investeerder Henk Keilman kregen ze kantoorruimte in zijn pand aangeboden. De dames konden fulltime aan de slag.

Groot voordeel van Wuzz is ­volgens de ondernemers dat je eenmalig iets kunt kopen

Uniek concept

Wuzz brengt trends rondom user generated content, personalisatie van mobiele telefoons en communities samen in één online-dienst. Een soortgelijk concept bestaat - met uitzondering van het op de Amerikaanse markt gerichte Mynumo.com - niet. De site richt zich op jongeren tussen de twaalf en 24 jaar; de gemiddelde leeftijd ligt tussen zestien en zeventien jaar. 'Mensen van midden twintig zijn al veel minder bezig met het kopen van ringtones. Toch willen we in de toekomst ook een oudere doelgroep aantrekken. Bijvoorbeeld door bandjes en grafisch ontwerpers te benaderen, omdat die kwalitatief waardevol materiaal leveren.' Groot voordeel van Wuzz is volgens de ondernemers dat je eenmalig iets kunt kopen. Geen ondoorzichtige abonnementen, terwijl dat juist in de mobiele markt veel voorkomt. En het concept slaat aan. Na de uitzending - de site was toen nog niet live - hebben duizend mensen zich voorgeregistreerd. 'Het loopt nog elke dag op. Van die duizend mensen hebben er vierhonderd een shop. Anderen registreren zich, kunnen vervolgens inloggen en daardoor direct dingen bestellen via de site', verduidelijkt Verschuren.

In meerdere landen

Volgens de ondernemers is de kracht van het model dat mensen die een shop openen er baat bij hebben dat er mensen komen. 'Dus de jongeren gaan ook zelf promoten, bijvoorbeeld via Hyves of Sugababes. En wij bieden tools om mensen naar de shop te halen', vertelt Verschuren. Schlumpf vult aan: 'We willen binnenkort een viral-marketingcampagne doen, om een sneeuwbaleffect te creëren. Dan krijg je bijvoorbeeld sms-credits als je iemand aanmeldt.'

Ook de site is nog volop in ontwikkeling. Verschuren: 'Over een jaar hopen we 10.000 shops te hebben, als het goed is ook in meerdere landen. Nu loopt alles nog via internet, maar we willen het concept ook uitrollen naar mobiel.' Schlumpf voegt daaraan toe: 'Er moet iedere keer iets nieuws zijn om je shop mee te vullen. Zo hebben we op de site nu ook een ringtonemaker in samenwerking met Magix, waarmee je je eigen ringtone kunt inzingen, mixen enzovoort. In een later stadium willen we naast wallpapers en ringtones ook video's voor de mobiel aanbieden.'

De naam

Ondertussen levert de naam Wuzz - dat staat voor wireless buzz - nog wel wat commotie op. De Telegraaf heeft grote plannen met de rubriek Wat U Zegt, inderdaad wuz, en was dus niet blij met alle media-aandacht die het jonge koppel kreeg. Schlumpf: 'Daar komen we samen wel uit.' Het is daardoor wel mogelijk dat Wuzz.nl binnenkort een (iets) andere naam krijgt.

-----

Clicks:

www.hyves.nl • www.mynumo.com

www.sugababes.nl • www.wuzz.nl

-----

Ht verdienmodel

Shopeigenaren kunnen zelf bepalen welke prijs ze voor een wallpaper of ringtone vragen op Wuzz.nl, aldus oprichters van Wuzz Louise Verschuren en Brigitta Schlumpf. Daarbij kunnen ze kiezen uit vijf tarieven. Dit is wat de koper betaalt via sms. Het goedkoopste tarief is 25 cent, de 'wuzzer' houdt er dan niets aan over. Bij het hoogste tarief - 1,50 euro - verdient de wuzzer 35 cent. Verschuren: 'Meer dan de helft gaat naar de mobiele operators. Het is voor hen een behoorlijke cashcow. Daarom kijken we nu naar andere manier van betalen, zoals IVR, via een 0900-nummer. Maar het gaat om microbetalingen, dan is sms toch wel de meest geaccepteerde vorm.' Van het deel dat overblijft gaat ongeveer de helft naar Wuzz en de helft naar de shop­eigenaar. Wuzz gaat over tot uitbetaling aan de shophouder als deze 25 euro bij elkaar heeft gespaard. Als je daarop niet wilt wachten kun je ook direct je opgebouwde tegoeden omzetten in sms-credits. 'Uitbetaling bij andere partijen is soms hoger, maar die hebben een ander businessmodel. Daar moet je bijvoorbeeld zelf een site ontwerpen. Bij ons is het aanmelden, snel erop zetten en beginnen met verkopen', verklaart Schlumpf.

-----

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5- 2007