Twinkle | Digital Commerce

Selfservicebank voor ondernemers

2017-05-26
  • 2:30

'Eigenlijk zijn we gewoon een webwinkel'

Zo'n twee maanden geleden werd Bizner gelanceerd: Nederlands eerste zakelijke internetbank, zónder accountmanagers en kantoren, maar mét selfservice. 'Want', zo meent directeur Frank Klemann, 'jouw zaak is jouw zaak.'

Tekst: Esther de Bruin

Ondernemers moeten sneller, gemakkelijker en eenvoudiger kunnen bankieren, dachten ze bij Rabobank. Tijdrovende zaken als offertes aanvragen, opsturen van businessplannen en afspraken maken met bankemployees slaat Bizner, het nieuwe kleine broertje van de Rabobank, dan ook helemaal over. 'We hebben van de bank een selfservicewinkel gemaakt die de klant een hoop tijd bespaart en beslommeringen wegneemt. De klant haalt het financiële product van het schap, gaat ermee naar de kassa en rekent af. Ingewikkelder is het niet', vertelt Bizner-directeur Frank Klemann. Rabobank deed onderzoek en constateerde dat er behoefte was aan een selfservicebank. 'Ondernemers willen niet afhankelijk zijn van openingstijden', aldus Klemann. 'Maar hoewel Bizner een initiatief is van de Rabobank, staan wij daar helemaal los van. Met eigen producten, marketing, pricing en een eigen beleid.' De opstart van het project en de bouw is wel door de moederbank ondersteund. 'We hebben een bedrag gekregen om Bizner in de markt te zetten, maar uiteindelijk moet het op zichzelf draaien', verduidelijkt Klemann.

'We bemoeien ons niet met de markt, sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen en de hele bla bla bla'

Vertrouwen

Bizner heeft vertrouwen in de ondernemer. Klemann: 'We bemoeien ons niet met de markt, sterktes en zwaktes, kansen en bedreigingen en de hele bla bla bla. Jouw zaak is jouw zaak, daar heb je goed over nagedacht en daar hebben wij geen verstand van. Natuurlijk gaan we wel na of het verantwoord is om krediet te verstrekken.' Het 'risico van de branche' speelt daarbij een rol. En verrassend genoeg betekende dat voor webwinkeliers een afwijzing. Verrassend voor de e-tailers die achter het net visten, maar ook voor Klemann zelf. 'Wij gebruiken de inschrijving bij de Kamer van Koophandel om te bepalen in welke branche een bedrijf opereert', legt Klemann uit. 'De KvK ziet een verschil tussen het verkopen van artikelen via internet of via een fysieke winkel en geeft webwinkeliers dus een andere branchecode. Die werd door het geautomatiseerde systeem van Bizner als risicovol beschouwd.' Maar, haast de directeur zich te zeggen, voor Bizner maakt dat niets uit. De internetbank heeft de systemen direct aangepast. 'Beide branches zijn welkom, dus ook webwinkeliers kunnen in aanmerking komen voor een krediet.'

Starter

Dat veel klanten van de Rabobank overstappen naar Bizner, verwacht hij niet: 'Wij mikken op een andere doelgroep. Klanten van de Rabobank willen een relatie met een accountmanager en advies. Dat doen wij niet. Wij geven advies over onze producten, maar niet over de bedrijfsvoering van de klant. We geven geen inhoudelijk financieel advies. Eigenlijk zijn we gewoon een webwinkel.'

Toch vormen ook beginnende ondernemers een belangrijke doelgroep voor de bank. 'Ik denk ook dat wij hier zeker in een behoefte voorzien, omdat we zo laagdrempelig zijn', motiveert de directeur. 'Zeker voor de startende ondernemer. Die moet soms al een businessplan inleveren om een rekening te openen. Dat hoeft bij ons niet. Sterker nog, we kunnen je een krediet van 5.000 euro geven.'

Clicks: www.bizner.nl

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3- 2007