Twinkle | Digital Commerce

Het begon als hobby

2017-05-26
  • 4:49

Gat in de markt

Reisbureau zonder ervaring Expeditie Kroost & Co loopt als een trein

Tekst: Annemarie van Gaalen

In de enorme hoeveelheid van online- reisbureaus heeft Colinda Overbeek een waar gat in de markt weten te vinden: Expeditie Kroost & Co is naar eigen zeggen een specialist in verre en bijzondere reizen voor gezinnen met jonge kinderen.  De site begon in beginsel als een online-plek waar Overbeek haar eigen ervaringen kon delen. Op hun beurt startten Maatje Groter, Sooohappy en Bella & Buddhi in andere markten met andere opvallende nieuwe webinitiatieven.

Iemand komt vaak op het idee voor een online-winkel doordat hij of zij zelf iets mist. Zo ook Colinda Overbeek, die kinderen heeft en graag naar bijzondere bestemmingen reist. Wie helpt haar op weg? 'Toen we met onze eerste dochter van tien maanden een verre reis wilden maken, kwamen we al snel met een hoop vragen te zitten', vertelt zij. 'Welke landen zijn veilig? Heb je inentingen nodig? Zijn de accommodaties wel op kinderen berekend? Kun je er luiers kopen?' Stuk voor stuk vragen waar noch de grote touroperators noch de reisbureaus een antwoord op konden geven. 'Zij weten wel de weg te wijzen naar "kindvriendelijke" resorts aan de Middellandse Zee of georganiseerde groepsreizen op andere continenten, maar daar heb je weinig aan als je op zoek bent naar een bijzondere bestemming waar zowel kinderen als hun ouders het naar de zin hebben.' Overbeek begon de site Expeditiekroostenco.nl, in beginsel als een online-plek waar zij haar eigen ervaringen kon delen.

'Het begon als hobby en resulteerde in Expeditie Kroost & Co.'

Links en SEM

De klanten van Overbeek zijn primair gezinnen met kinderen die de site vinden via vrienden en kennissen. 'In eerste instantie waren we afhankelijk van links vanuit content-gerelateerde onderwerpen en search engine marketing. Maar inmiddels is het aantal directe hits op de website dusdanig substantieel dat dit alleen het resultaat kan zijn van positieve word of mouth', zegt Overbeek. Ze denkt dat de populariteit van de site te maken heeft met de grote latente behoefte, bij een groot deel van de Nederlandse gezinnen, om de schaarse vakantietijd op een bijzondere manier te besteden.

Overbeek wordt vaak gevraagd naar haar achtergrond in de reisbranche en ze schept er nog altijd genoegen in om te zeggen dat haar ervaring op dat gebied nul is. 'Het feit dat ik niet uit de branche kom, is wellicht júist de reden waarom het ons op dit moment zo voor de wind gaat, terwijl het in de reisbranche nou niet bepaald goed gaat. Veel touroperators en reisbureaus zitten zo vastgeroest in conventies, dat ze maar moeizaam meegaan met de veranderingen die zich aftekenen in het zoek- en koopgedrag van consumenten. En dáár weet ik dan wel weer iets van af, want ik heb een achtergrond in marketing, onder andere als brand manager voor de drankmerken Dubbelfrisss en Fristi. Maar het blijft natuurlijk wel een groot verschil of je een literpak voor 61 eurocent aan de man brengt of een gezinsreis voor vier personen naar de Seychellen.'

Maatjegroter.nl

Willeke en Aad van den Heuvel besloten Maatjegroter.nl te openen nadat ze tot hun grote verbazing ontdekten dat er online nauwelijks nieuwe kleding te koop was voor mensen met een maatje meer. 'Er waren wel sites met tweedehands kleding, maar er was nergens een plek waar je mode kon kopen die normaal gesproken in de speciaalzaken hangt', vertelt Van den Heuvel. 'Terwijl mensen juist steeds meer online willen kopen. Op internet zijn namelijk geen chagrijnige verkoopsters of niet toereikende pashokjes of assortiment. Doordat we allebei regelaars en planners zijn - Willeke is van huis uit projectmanager en ik heb ervaring opgedaan met ICT, marketing, financiële zaken en netwerken - zagen we het in eerste instantie als een uitdaging om een fictieve webwinkel in grote maten kleding gestalte te geven; het werd echter in rap tempo heel concreet.' 'Van fictief naar virtueel in anderhalve maand', vult zijn vrouw aan.

Soohappy.com

Voor de webwinkel Soohappy.com maakt Katinka van Bruggen, autonoom ontwerper, gebruik van het grote netwerk van kunstenaars en ontwerpers dat ze in de jaren opbouwde. 'De site is uniek omdat we spullen verkopen van meestal jonge kunstenaars en ontwerpers die je - bijna - nergens anders kunt kopen', aldus Van Bruggen. 'Daarnaast zijn we ook een online-tijdschrift vol met artikelen en leuke columns. Ons doel is cross-publicity. We willen zo veel mogelijk mensen bekendheid geven en worden daar zelf ook steeds bekender door.' Bezoekers zijn voornamelijk hippe, modebewuste twintigers en dertigers, meestal vrouwen. Waar er in de eerst paar maanden zo'n unieke vijftig bezoekers per dag kwamen, gaan de zaken nu beter. 'Door een teller die mijn man en programmeur van de site, Jan van Bruggen, maakte, konden we exact het gedrag van onze bezoekers volgen waardoor we konden uitzoeken waar het mis ging. We hebben de website toen aangepast en sindsdien zitten we op 200 à 250 unieke bezoekers per dag en ongeveer drie à vier bestellingen per week. Nog steeds geen vetpot, maar er is sprake van een stijgende lijn.'

Bella-buddhi.com

Bella & Buddhi is de online-boetiek van Karin van Ophuizen en Kirstin Hanssen. De twee vriendinnen verkopen (cadeau)artikelen voor vrouwen, kinderen en mannen. Van kleding tot interieurspullen en zelfs tweedehands artikelen. Hanssen, werkzaam als zelfstandig PR-consultant en tekstschrijver, leek het leuk om - naast de zakelijke dienstverlening - producten of diensten aan particulieren aan te bieden. Met een administratieve achtergrond en ervaring in de mode en detailhandel kreeg Van Ophuizen de kans om in het buitenland een aantal lederen tassen te laten fabriceren. De vriendinnen hadden niet de ambitie of agendaruimte om de tassen aan winkeliers te slijten en zochten naar een oplossing om ze direct aan te bieden. Zo ontstond het idee voor de webshop. Bella-buddhi.com is nog steeds een nevenactiviteit voor de twee dames, maar het aantal sitebezoekers ligt gemiddeld al op zo'n tweeduizend per maand. Hanssen: 'Onze focus ligt nu op verbetering van de website en een aanzienlijke uitbreiding van het huidige assortiment. Daarnaast willen we wanbetalers vermijden door straks ook iDeal aan te bieden, naast PayPal.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2 - 2006