Twinkle | Digital Commerce

Distributie van consumentenpakjes

2017-05-26
  • 5:48

Meer dan bezorgen alleen!

In het eerste halfjaar van 2005 groeide de thuiswinkelomzet dik negen procent. Wehkamp begroette onlangs de 50 miljoenste bezoeker op de website. En dagelijks verschijnen er 70.000 nieuwe advertenties op Marktplaats. Verkoop-op-afstand zit duidelijk in de lift en dat merken de toeleveranciers in de branche ook. Neem de distributeurs van de tienduizenden pakketten per maand. Zij verspreiden, vervoeren, bezorgen én innoveren. Zodat de consument krijgt wat hij bestelt, op maat en op bijna elk gewenst moment. In deze Twinkle een overzicht van pakkettenvervoerders in de B2C-transport.

Tekst: Titus van den Hurk

Kijken, kiezen en kopen, voor de eerste drie stappen hoeft de consument de gemakkelijke stoel niet meer uit. Maar de thuisshopper verwacht vervolgens wél een snelle en adequate levering. Die blijft daar liever niet voor thuis en wil dús graag weten wanneer de bestelling arriveert. Betalen via internet schrikt nog af, dus van opties als kopen op rekening of rembourszending wordt graag gebruikgemaakt. Eerst hebben, dan betalen. Zo maar wat randvoorwaarden waarbinnen distributeurs van Nederlandse thuiswinkels hun dienstverlening vormgeven.

Meegroeien met de markt

'Het is een specialisme en het is bepaald níet gemakkelijk', stelt Marco Rooijakkers, directeur van De Greef Transport Centrum. Hij nam het Tilburgse bedrijf een kleine twee jaar geleden over, samen met compagnon Rogier Stoop. Rooijakkers werkte daarvoor bij postorderaar Otto en weet heel goed waarover hij praat. 'Wij bezorgen vooral grote stukken als witgoed, elektronica en meubels, voor Otto bijvoorbeeld.' Maar ook voor de nog vrij nieuwe elektronicawinkel Redcoon.nl, voor Beterwitgoed.nl en voor Kwantum en Kwantum-Direct.

De dienstverlening van de van oorsprong meubelvervoerder De Greef groeide mee met de opkomst van het kopen-op-afstand, vooral via internet. Inmiddels is het aandeel B2C tweemaal zo groot als de oorspronkelijke activiteiten. De Greef opereert en bezorgt in de Benelux en is deel van een groot Europees netwerk. Rooijakkers: 'Naast de opkomst van de echte internetwinkels, zie je in de markt een tweede ontwikkeling die ons goed in de kaart heeft gespeeld. Traditionele winkels met een website kregen steeds vaker te maken met het verzoek om landelijk te leveren. Dat soort vragen zagen en zien we natuurlijk graag ontstaan. Wij hebben landelijke dekking.' Een derde trend volgens Rooijakkers ten slotte, is dat producenten of importeurs rechtstreeks aan consumenten gaan leveren. 'Zo verkoopt Makro bedden van een bepaald merk. Die hebben ze niet op voorraad, wij vervoeren die bedden rechtstreeks naar de koper.'

Totale pakket telt

Volgens Rooijakkers telt Nederland maar een handvol specialisten in deze tak van transport. Het verschil met B2B-dienstverlening, vaak het laden en lossen van pallets op bedrijventerreinen, is groot. Het gaat om grote pakketten en kleine deuren. Bij grote aantallen verschillende kritische consumenten op evenzoveel adressen. Het gaat om betaling van remboursleveringen, om tijdigheid, schadegevoeligheid, binnenstadproblematiek én niet te vergeten retourzendingen. De afhandeling van retouren is één van de punten waarop een B2C-dienstverlener in deze branche zich moet onderscheiden.

'Van rechttoe rechtaan transport moeten wij het niet hebben. Het gaat bij ons om het hele servicepakket eromheen. Zo hebben wij ook altijd twee man op de bok. Het zijn zogenaamde tweemansvrachten; je hebt een bijrijder nodig om de artikelen te lossen, uit te pakken, op de gewenste plaats te zetten en eventueel te installeren. Verpakking en oude apparaten nemen we netjes mee. Dat alles is kostbaar en vraagt een stevig basisvolume van dat soort vrachten; je stuurt niet iemand mee voor twee of drie grote stukken per rit.'

ICT speelt volgens Rooijakkers een cruciale rol in de distributiesector. Logistieke systemen, vaak zelf ontwikkeld en gebouwd, die zendingen volgen en vastleggen van deur tot deur. Van alle afwijkingen, iemand is niet thuis of een levering is beschadigd, wordt de opdrachtgever direct en duidelijk op de hoogte gebracht. Tracking and tracing - de klant kan online zien waar zijn bestelling blijft - lijkt al bijna gewoon. Rooijakkers bestudeert inmiddels de mogelijkheid om via boordcomputer en gps klanten het signaal te geven dat de vrachtwagen op een halfuur gaans is. Nu nog toekomstmuziek en, vindt hij, 'dichterbij kunnen we niet komen. Je moet ruimte houden in je schema's om efficiënt te blijven werken. Er moet last minute een 24-uurs zending bij kunnen bijvoorbeeld.'

Eenvoud

Ook Selektvracht heeft het distributieproces geautomatiseerd. Het consumentenbeleveringsbedrijf profiteert daarbij sterk van de ervaring die beschikbaar is bij moederbedrijf DHL Deutsche Post. Jaarlijks vinden zo 20 miljoen pakjes via het centrale sorteercentrum in Utrecht, 120 depots en 3.500 bezorgers hun weg naar de consument.

Eenvoud staat voorop bij de dochteronderneming van het vroegere Van Gend & Loos. Selektvracht bezorgt via het netwerk dagelijks, met uitzondering van maandag, voor opdrachtgevers als Wehkamp, Otto, ECI en Yves Rocher. Daarnaast is het bedrijf premium carrier voor Marktplaats en eBay. Voor beginnende verkopers op dergelijke platforms ontwikkelde Selektvracht de dienst Buy-N-Send. Een prepaid verzendoptie (vaste prijs 7,50 euro) die de klant via www.buynsend.nl helemaal online kan regelen. Het pakje wordt daarvoor bij de verzender opgehaald. Productmanager Bernard Schreiner: 'De gang naar het postkantoor zit nog flink verankerd in de mindset van verkopers. Er is veel actie nodig om dat te veranderen. Marktplaats is voor ons een gebied waar we flink moeten zaaien.' Het potentieel is volgens Schreiner groot, er verschijnen dagelijks 70.000 nieuwe advertenties.

'In beeld zijn bij die verkopers op het moment dat er een logistieke vraag is, dáár gaat het ons om' zegt Schreiner. Voor groeiende webwinkeliers is een andere dienst van Selektvracht al snel aantrekkelijk: Selektlabel, voor wie regelmatig grofweg tussen de zes en dertig pakketten verzendt. Schreiner: 'We halen de zending op, dat kost vijftien euro, en bezorgen de pakjes op alle adressen binnen Nederland voor een vast bedrag, vanaf drie euro per pakje. De rekening volgt na afloop. En ook deze vorm van dienstverlening wordt online gefaciliteerd. Voor wie regelmatig grotere aantallen verstuurt hebben we maatoplossingen. Opvallende ontwikkeling daar de afgelopen jaren, is de groei van het aantal verhoudingsgewijs kleine ondernemers. Heel veel webwinkels, in een markt die van oudsher werd gedomineerd door een paar echt grote partijen.'

De grote logistieke bedrijven

Naast De Greef Transport Centrum en Selektvracht zijn er nog twee grote logistieke bedrijven actief op de Nederlandse distributiemarkt van consumentenpakketjes: Fiege en TPG Post Pakketservice.

Fiege is een grote logistieke dienstverlener en een internationale speler. Het bedrijf heeft 150 vestigingen in zeventien landen, in Europa en het Verre Oosten. Het van origine Duitse familiebedrijf nam in 2000 het Zaanse Kalf Trans over. Het verzorgt in Nederland en België een 24-uurs netwerk voor onder meer Neckermann en Quelle. B2C, inclusief installatie en opbouw, terugname van verpakking en oude apparatuur en retourzendingen.

TPG Post Pakketservice biedt verschillende vormen van de zogenaamde afhaalservice aan. In de meest uitgebreide variant wordt ook het retourproces geregeld, in Nederland en daarbuiten. Geregistreerde gebruikers van Marktplaats en eBay kunnen, via de website van eBay, prepaid verzenddozen bestellen. Per tien stuks, af te rekenen met PayPall of overschrijving. Een oplossing voor zendingen tot tien kilogram, eenvoudig af te leveren op de postkantoren.

TPG Post geeft met behulp van een speciale pakketservicepagina ook gebruikers van de verkoopsite Speurders.nl advies over de verzending en het ontvangen van spullen die via de site zijn gekocht of verkocht.

Daarnaast heeft TPG speciaal voor B2C-zendingen samen met Postkantoren PakjeGemak ontwikkeld. Consumenten kunnen hun zending op het postkantoor naar keuze laten bezorgen en afhalen. Dit product en de alternatieven Kiala en de DHL Servicepunten zullen in een volgend artikel uitgebreider aan bod komen.

 Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2- 2006