Twinkle | Digital Commerce

Traileroutlet.nl start online-verkoop van aanhangers

2017-05-26
  • 4:01

Een uitdaging en een puzzel

Ze werkt pas drie maanden bij aanhangerfabrikant Eduards Trailer Factory. Maar in die relatief korte periode heeft Anne-Marie Janssens toch al tijd gezien om een nieuw online-verkoopconcept voor aanhangers op te zetten. En daar is ze best een beetje trots op. 'Ik ben 1 september in dienst gekomen en exact drie maanden later zijn we live gegaan met Traileroutlet.nl.' Ook mooie initiatieven: Woondecoratieshop.nl, Hoteliers.com en Feestvarkentje.nl.

Tekst: Anneloes van Gaalen

Eduards Trailer Factory BVBA assembleert en verkoopt sinds 1999 aanhangwagens in Europa en dan met name in Duitsland. Al met al een zeer stabiele markt, maar ook eentje waar nog op een erg traditionele manier wordt gewerkt. Toen het plan werd opgevat om ook in Nederland voet aan de grond te krijgen, was het volgens Anne-Marie Janssens (34), die eerder als (verkoop)manager werkzaam was bij onder andere de Makro en de Bijenkorf, dan ook noodzakelijk om een nieuwe manier van aanbieden te bedenken die zou aansluiten bij de behoefte en vraag van de (zakelijke) consument. 'Traileroutlet.nl is een multichannel-formule waarin we producten koppelen aan diensten. De klanten kunnen op de site, via de configurator, een aanhangwagen geheel naar eigen wens samenstellen en bestellen', aldus Janssens. Levering vindt plaats via een Traileroutletdealer - wat 50 euro korting oplevert - of rechtstreeks aan de klant, zo geeft zij aan.

Samenwerking Bovag

Het doel voor 2006 is duizend Eduard-aanhangwagens in Nederland verkopen. En alhoewel er ook al verder wordt gekeken dan 2006, ligt de nadruk volgens Janssens vooralsnog op het 'opbouwen van een gedegen dealernetwerk, het verbeteren van de commerciële impulsen op Traileroutlet.nl en merkbekendheid creëren voor het merk Eduard in Nederland.' Janssens en haar collega's zijn, puur op de site gericht, druk bezig om een nieuwe manier van verzekeringen aan te bieden, geïntegreerd in het verkoopproces. 'Gezien de nieuwe wetten is dit een uitdaging en een puzzel, maar wel een hele leuke. Daarnaast werken we samen met de Bovag om te zien hoe we het servicegedeelte meer "body" kunnen meegeven. En de eerste kleding en gadgets voor "gifts en goodies" zijn inmiddels ook al ontworpen en zijn medio 2006 online te bestellen.'

Woondecoratieshop.nl

'Omdat ik vaak complimenten kreeg over mijn smaak en over de originele cadeautjes die ik overal vandaan haalde, besloot ik een webwinkel in woonaccessoires te beginnen', zegt Ingrid Scheffer-Bakker van Woondecoratieshop.nl. Zij is naast webwinkelier ook al ruim dertien jaar actief in het voortgezet onderwijs als docente Nederlands. 'Een echte winkel beginnen is zeker in het begin een groot financieel risico. Daarom heb ik voor een webwinkel gekozen', aldus Bakker. Door mond-tot-mondreclame en onlinemarketing wordt haar klantenkring steeds groter. 'Op internet word ik vooral gevonden met behulp van Google, een advertentie op Marktplaats, een advertentie op Speurders.nl en via Van Zaak tot Zaak'. Ze droomt stiekem al van een toekomst waarin ze naast haar webwinkel ook in haar eigen winkelpand aan de slag kan.

Hoteliers.com

Erik Baumann van Hoteliers.com komt uit een echte ondernemersfamilie en wilde eigenlijk altijd al ondernemer worden. Combineer dat gegeven met een studie aan de Hoge Hotelschool in Den Haag, aangevuld met enkele jaren ervaring in de hospitality-/internetbranche, en het is niet verwonderlijk dat Baumann met een nieuw businessmodel voor de online-reismarkt op de proppen kwam. 'Hoteliers.com is ontstaan uit de constatering dat de meeste hotels geen of weinig profijt hebben gehad van de opkomst van internet als direct boekingskanaal', zegt Baumann. 'Via onze site kan er direct bij het hotel worden geboekt, zowel on- als offline. De aangesloten hotels betalen een vaste bijdrage aan het platform en ontvangen hiervoor onbeperkt boekingen.' Met slechts enkele boekingen per maand hebben de hotels de kosten er al uit en kunnen zij hun winstmarge verbeteren en/of de gast extra korting geven, aldus Baumann. Het platform is in juni vorig jaar live gegaan en inmiddels heeft zo'n vijftien procent van de hotels in Nederland zich aangesloten. Maar Baumann kijkt, zoals het een goede ondernemer betaamt, alweer vooruit: 'Onze doelstelling is om binnen de komende drie jaar uit te groeien tot Europees speler. De eerste stap richting België gaan we daarom dit voorjaar nog zetten.'

Feestvarkentje.nl

Elles Kessels, ontwerper van knuffels/babycadeautjes en eigenaar van Feestvarkentje.nl, noemt zichzelf een 'echter doener' - 'Ik leer met vallen en opstaan' - en dat verklaart waarom ze slechts drie maanden nodig had om haar bedrijf op poten te zetten. 'In het begin deed ik alles zelf. Nu besteed ik dingen uit om tijd uit te sparen. Zo heb ik het script zoals het nu is gekocht. Maar de grafische vormgeving doe ik wel weer zelf, evenals de fotografie.' Vooralsnog loopt het redelijk, maar Kessels gaat ervan uit dat ze na aanpassingen aan de site - 'We krijgen onder andere een nieuw contentmanagementsysteem' - en een algehele restyling, naast particulieren ook meer bedrijven als klant mag begroeten. 'Omdat de site mensen een gemakkelijke manier biedt om een origineel cadeau te laten bezorgen, is het ideaal voor zowel bedrijven als particulieren wiens vrienden of familie nou niet direct om de hoek wonen', aldus Kessels.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2006