Twinkle | Digital Commerce

Affiliate marketing werkt

2017-05-26
  • 3:48

Miljoenenomzet via virtuele wederverkopers

Tienduizenden beheerders van zowel kleine als grote Nederlandse sites leveren jaarlijks miljoenen euro's extra omzet op voor webwinkeliers. De sitebeheerders, vaak particulieren, treden via affiliate marketingop als virtuele wederverkopers en krijgen daarvoor in ruil een deel van de gegenereerde omzet.

Tekst: Erwin Boogert

Onder taxichauffeurs is affiliate marketing al jaren een gangbare praktijk: chauffeurs die wat extra's willen bijverdienen, onderhouden nauwe banden met bepaalde hotels of restaurants. Zodra er een hongerige of vermoeide zakenreiziger instapt, op zoek naar een willekeurige eet- of slaapplaats, rijdt de chauffeur zijn passagier naar zijn voorkeurslocatie. Na de passagier te hebben afgezet, ontvangt de chauffeur een vergoeding voor het aanbrengen van de nieuwe betalende klant. Niet alleen de offline-wereld kent dit soort marketingactiviteiten. Een toenemend aantal webwinkels in Nederland raakt bekend met deze vorm van 'indirecte reclame'. Naast het mond-tot-mondkarakter, is een tweede voordeel het feit dat adverteerders enkel betalen voor de reclame als het hun daadwerkelijk iets oplevert; een nieuw geregistreerde klant of extra omzet. Dit in tegenstelling tot bannercampagnes, waarbij wordt betaald voor het aantal keer dat een uiting wordt getoond.

Groeiende belangstelling

'In 2004 realiseerden we 55 miljoen euro omzet voor onze klanten. In 2005 komt dat uit 120 miljoen euro', aldus Jeroen Kramer van TradeDoubler Nederland. TradeDoubler is één van de bedrijven die bemiddelt tussen de sitebeheerders enerzijds en marketingafdelingen van webwinkels anderzijds. Het bedrijf verzorgt behalve de commerciële en financiële processen ook de techniek. Uitgevers van sites melden zich aan bij TradeDoubler, kiezen welke advertentiecampagnes bij hun sites passen en kopiëren de bijpassende HTML-code naar de sites. De codes registreren hoe vaak op welke links wordt geklikt en tot welke transacties dat leidt. Echter voordat de campagne op een site kan draaien, dient de adverteerder nog zijn fiat te geven. 'Bedrijven als KLM en Center Parcs hebben immers een A-merk hoog te houden', zegt Kramer. Hij ziet de belangstelling voor affiliate marketing ieder jaar groeien. 'Onze eigen omzet komt dit jaar uit op 6 à 7 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Het is niet zozeer het aantal winkels dat groeit, maar met name de omzetvolumes per winkel.' Naarmate meer winkels uit de fysieke wereld ook digitale filialen openen, neemt de vraag naar gerichte marketingprogramma's toe. Dat wordt verder gestimuleerd door het gemak waarmee kapitaalkrachtige bedrijven uit het buitenland lokale, Nederlandse webfilialen kunnen openen. De activiteiten van Tchibo zijn illustratief. In Duitsland exploiteert de Duitse keten behalve 9.000 fysieke locaties ook een goedlopende site. In Nederland gaat het net andersom. Via het web is Tchibo landelijk dekkend. Offline werden 'pas' vier filialen geopend, in het zuiden en oosten van het land.

Vele kleintjes maken één grote

Pure internetbedrijven als eBay en Dell besteden enkele tientallen procenten van hun marketingbudgetten aan affiliate marketing. eBay's Sebastiaan Ambtman zei tijdens het Marketing3-congres eind 2005 voor affiliate marketing te kiezen 'omdat het rendement van banner-campagnes te laag ligt'. De eBay-uitingen zijn derhalve te zien op bijvoorbeeld kleine sites van postzegelverzamelaars of van jonge ouders. Er is immers levendige handel in tweedehands babyartikelen. Zo'n 10.000 Nederlandse sitebeheerders registreerden zich bij TradeDoubler Nederland om advertenties van bedrijven als KLM, Yves Rocher, Center Parcs en Landal te kunnen tonen. 'Zo'n 1.500 sitebeheerders werken semi-professioneel. De overige 80 à 85 procent van de geregistreerden zijn kleine websites.' De afzonderlijke sites hebben kleine bezoekersaantallen. TradeDoubler verkoopt echter het geheel aan bereik aan de adverteerders. Critici menen daarom dat affiliate-marketingprogramma's eigenlijk niets anders zijn dan veredelde banner-netwerken...

Actiematig

Aart Wallet uit Amsterdam verdient naar eigen zeggen maandelijks een paar duizend euro door verwijzingen naar affiliate-programma's op zijn sites te plaatsen. Naast dertig sites over erotiek en vakantie, onderhoudt hij de linksite Startveld.nl. Dit is een Startpagina.nl-achtige site met honderd specialistische subdomeinen. 'Het is belangrijk de kwaliteit van je sites op peil te houden, inhoudelijk goed en actueel te zijn. Daar ben ik per week toch wel zo'n twintig uur mee bezig. Je moet de nieuwe acties in de gaten te houden en gericht op de sites verwerken.' Kramer reageert: 'Adverteren via affiliate marketing is een ander concept dan banneren. Het is meer actiematig, vergelijk het maar met DM.' 'Affiliate-programma's van derden zijn nog te hoogdrempelig', is Bol.comdirecteur Daniël Ropers van mening. Bol.com houdt het werken met derden in eigen huis. 'Bij Bol.com kan iedereen partner worden, hoe klein de site ook. Of je nu een site over slangen of konijnen hebt, we hebben artikelen die bij de site passen. We hebben nu 8.500 partners. Die exploiteren 10.000 sites. Die zorgen voor 5 à 10 procent van onze omzet, miljoenen euro's.' Een volgende stap in de evolutie bij wederverkopers is, volgens Ropers, het aanbod dynamischer te genereren. Naar het model van Amazon.com. Het Amerikaanse bedrijf biedt via XMLmetataal real-time toegang tot het assortiment. Uitgevers kunnen Amazon-artikelen op basis van trefwoorden geautomatiseerd verwerken in hun eigen vormgeving. Alleen voor de afrekening klikken kopers nog naar de webwinkel.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1- 2006