Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt over Nederlandse marktplaats: ‘Relevantie van producten en klantervaring is het belangrijkste’

2024-03-08
1000562
  • 2:17

Het hing natuurlijk al even in de lucht, dus echt groot was de verrassing niet toen MediaMarkt deze week de start van zijn Nederlandse marktplaatsavontuur aankondigde. Toch betekent de stap dat wederom een grote retailer zijn webshop opent voor derde verkopers. En net als andere retailers doet MediaMarkt het op zijn eigen manier. Gecureerd, met een rugzak gevuld met kennis uit andere markten.

Een marktplaats met strenge controle, waarbij het aanbod daadwerkelijk van toegevoegde waarde moet zijn op het bestaande assortiment. Niet voor Jan en alleman dus, en al helemaal geen overload aan SKU’s die toch al aangeboden worden. Die combinatie moet ervoor zorgen dat MediaMarkt de komende jaren steeds verder naar voren schuift in de marktplaatspolonaise.

Leren van andere markten

Groot verschil met andere marktplaatsen – behalve bijvoorbeeld Amazon dan – is dat MediaMarkt in Nederland al lering kan trekken uit de marktplaatsen in andere markten. Duitsland, Oostenrijk en Spanje hadden de primeur. De resultaten stemmen moederbedrijf Ceconomy tevreden, met uitbreiding naar andere markten als gevolg. ‘We leren heel veel van de andere markten, en andere landen weer van ons’, laat MediaMarkt Nederland via woordvoerder Diederik Heinink weten aan Twinkle. ‘Ons doel is dat marketplaces in alle markten in het jaar boekjaar 2025/2026 750 miljoen euro aan omzet gaan opleveren. Afgelopen jaar was dat 137 miljoen euro en het jaar ervoor 65 miljoen.’

Poortwachters

Potentiële partners kunnen op MediaMarkt nog niet gebruikmaken van additionele diensten zoals bijvoorbeeld bol, Amazon en Zalando dat wel doen. Hoewel de komende periode volgens het bedrijf een aantal diensten worden geïmplementeerd. Het voordeel dat MediaMarkt dan weer heeft is dat het een omnichannel retailer is, en de focus natuurlijk volledig op de markt voor consumentenelektronica ligt. Daarnaast wil MediaMarkt onderscheiden door goed bemand aan de poort te staan. Heinink: ‘We zijn een vertrouwd merk en dus hebben we de verplichting naar onze klanten om strikt te identificeren en te controleren welke partijen goed bij ons passen. We controleren dus heel streng op partnerniveau.’ Bijkomend voordeel is dat partners die op de marktplaats van MediaMarkt in Nederland worden toegelaten ook heel makkelijk kunnen verkopen via de marktplaatsen in andere landen.

Het werd al een paar keer genoemd, en ceo Remko Rijnders gaf het eerder dit jaar ook al aan: producten die MediaMarkt al verkoopt, zul je niet zo snel op de marktplaats tegenkomen. Wat dan wel? Je moet niet gek opkijken als je ineens een automatische kattenbak tegenkomt, accessoires voor e-bikes, of refurbished smartphones. Heinink: ‘Het belangrijkste voor ons is de relevantie van de producten en de klantervaring. We focussen daarbij puur op technologie, dus alles met een stekker.’