Twinkle | Digital Commerce

Jacco Oosterhof naar Cookinglife: ‘Na 18 jaar e-Luscious tijd voor een nieuw hoofdstuk’

2024-03-15
1000562
  • [interview]
  • 2:36

Hij bouwde e-Luscious uit tot webspeler van formaat, met webshops als Wijnvoordeel en Koffievoordeel als paradepaardjes. Maar na 18 jaar is ‘zijn kindje’ volwassen geworden, en dus besloot Jacco Oosterhof een nieuwe uitdaging aan te gaan: in april start hij als cco bij het Groningse Cookinglife.

Het is een indrukwekkende reis geweest, die van Oosterhof bij e-Luscious. 18 jaar geleden begon hij bij Baarsma Wine Group, waar hij van directieleden Cees de Rade en Tjeerd van der Hoek de opdracht kreeg om een nieuwe b2c-divisie uit te bouwen. ‘Ik heb altijd veel vrijheid gekregen om te ondernemen: eerst bij Baarsma en later toen we in 2015 met onze management buy-out e-Luscious gingen oprichten’, zo laat Oosterhof weten aan Twinkle.

‘E-Luscious is voor mij een prachtige reis geweest die begon bij de Baarsma Wine Group waar ik veel mocht leren en de nieuwe business unit Wijnvoordeel International heb opgericht. Handboeken e-commerce, plug & play webshops, PSP’s of ESP’s bestonden nog niet, dus we moesten alles zelf uitvinden, programmeren en vooral uitproberen. Na een stormachtige groei binnen Baarsma heb ik in 2015 samen met een viertal collega’s en met behulp van Gilde Equity Management een management buy-out gedaan waarbij we alle b2c-units van Baarsma hebben gekocht en zo ontstond e-Luscious.’

Lees ook het interview dat Twinkle in 2018 had met Oosterhof, over de e-commercereis van e-Luscious.

Onder leiding van Oosterhof werd e-Luscious uitgebouwd tot een e-commercebedrijf van formaat, met verschillende shops, in verschillende landen. Oosterhof: ‘In de afgelopen jaren hebben we het bedrijf fors laten groeien en zijn er meer dan 25 verschillende webshops gelanceerd of overgenomen in 10 Europese landen. Naast wijn verkopen we ondertussen ook koffie (2016) en diervoeding (2021), staan we al vele jaren in de bovenste regionen van de Twinkle100 en ontvangen we regelmatig diverse Europese onderscheidingen. Met een grote glimlach denk ik terug aan de vele campagnes die ik samen met mijn collega’s heb gelanceerd, waarbij een aantal de markt enorm hebben opgeschud zoals de Allsafe-campagne, Sodeknetter-campagne met Peer Mancini, Goede koffie is een keuze of Leer mij wijn kennen met Froukje de Both.’

Van wijn naar wijnglazen

Maar na 18 jaar vond Oosterhof dat het tijd was voor een volgende stap. Die vond hij dus bij kookwinkel Cookinglife, waarbij Oosterhof zich dus meer gaat richten op de verkoop van wijnglazen en koffiemokken, in plaats van de inhoud daarvan. ‘In de afgelopen maanden heb ik met diverse leuke partijen gesproken en hier sprong het gesprek met Sebastian Bakker van Cookinglife uit. Koken is namelijk één van mijn grote passies naast het werk en hoe gaaf is het als je hobby en werk weer bij elkaar komen in een nieuwe uitdaging. Cookinglife heeft in de afgelopen tien jaar prachtige stappen gezet in zowel Nederland, maar ook in vele andere Europese landen, en er ligt een goed fundament. Voor mij zie ik een uitdaging om samen met het team de commerciële strategie vorm te geven en hierbij de klant weer centraal te zetten. Hierdoor zullen we de vele (Europese) kookliefhebbers nog beter kunnen bedienen en gaan we Cookinglife nog sneller laten groeien. Zowel in Nederland, maar ook in de rest van Europa.’