Twinkle | Digital Commerce

Ghost kitchen Casper wilde het anders doen, maar geeft nu zelf de geest

2024-03-01
1000562
  • [nieuws]
  • 2:23

Ghost kitchens: keukens waarin maaltijden worden bereid voor online bezorging. Afgeschermd, enigszins mysterieus en vooral niet zichtbaar voor het publiek. Concept Casper wilde dat beduidend anders doen, door zich juist wél te laten zien. In eerste instantie met succes, het bedrijf kende een voortvarende start met de nodige ambitie. Begin dit jaar blijkt het bedrijf failliet te zijn gegaan.

Casper wilde het schimmige karakter van ghost kitchens, ook wel bekend als dark kitchens,  wegnemen met een concept dat meer open was. Oprichter Matthias Laga daarover in een interview met Twinkle, zo’n anderhalf jaar geleden: ‘Wij zijn van mening dat je ook kunt voorzien in een mooie ruimte, waar zowel riders als klanten binnen kunnen lopen. Zo wordt iets wat normaal alleen virtueel is ook tastbaar, en het helpt om het vertrouwen van de consument te winnen.’

Het onderscheidend vermogen van Casper zat ‘m volgens Laga niet alleen in het open karakter, het bedrijf wilde veel vestigingen openen in verschillende markten en daarnaast inzetten op meerdere online keukens. Dat sloeg aan in België, waar Casper in 2020 begon. Meerdere vestigingen volgde, en een paar jaar later breidde het bedrijf uit naar Nederland, om ook hier meerdere vestigingen te openen. ‘Het potentieel in Nederland is groter dan in België’, aldus Laga destijds. ‘De sector groeit hier heel snel. Binnen twee jaar willen we minimaal vijftien bezorglocaties hebben in Nederland.’ Er werd al hardop gedroomd over vijftig locaties, zover kwam het niet.

Want eind januari ging Spookje BV, de holding achter Casper, failliet. Aan De Standaard liet Laga enkele weken geleden weten dat het voor het faillissement al enkele maanden slecht ging met het bedrijf, winst maken bleek een moeilijk verhaal. Net voor het faillissement toonde een investeerder nog interesse, maar die liet volgens Laga zijn interesse varen. Dat bleek de doodsteek voor het bedrijf, dat nu dus failliet is gegaan.

Toekomst voor dark kitchens?

De vraag rijst of er nog toekomst is voor het dark kitchen-concept. Casper is namelijk zeker niet het enige initiatief waar de stekker werd uitgetrokken. Zeker rond de periode net voor de coronacrisis waren er verschillende initiatieven. Bekend voorbeeld Keatz ging in 2019 al over de kop en wie herinnert zich Allerhande Kookt nog? Het dark kitchen-concept van Albert Heijn waarbij maaltijden van Allerhande bij klanten thuis werd thuisbezorgd. Enkele jaren later werd daar de stekker uitgetrokken. Toch blijken investeerders nog wel te vallen voor het concept. Zo kon Yu.Eat, een eveneens Belgisch concept, dankzij een miljoeneninvestering deze week aankondigen dat het nu meer dan 75 digitale restaurants in Nederland heeft. Een jaar na oprichting is dat bedrijf inmiddels in ‘meer dan 250 steden in België, Nederland, Duitsland en andere Europese landen’ actief.

Twinkle heeft Matthias Laga om een reactie gevraagd naar aanleiding van het faillissement. Tot op heden nog zonder resultaat.