Twinkle | Digital Commerce

‘Digital first’ is sleutelwoord in nieuwe merkpositie Decathlon

2024-03-12
1000562
  • 1:36

Decathlon maakt vandaag zijn nieuwe koers bekend. In die koers veel ruimte voor digitaal. Zo komt er een wereldwijde herziening van de webshop en komt er in de fysieke winkels meer ruimte voor technologie.

Dit alles is onderdeel van Decathlon’s nieuwe merkstrategie. ‘Move People Through the Wonders of Sport’. Ook heeft het bedrijf een nieuw logo.

De nieuwe wereldwijde strategie moet volgens Decathlon een verbeterde klantervaring opleveren met meer aandacht voor duurzaamheid en modernisering van het bedrijf.

Behalve een verandering die vooral op marketing gericht is, zorgt de nieuwe merkidentiteit ook voor wat veranderingen op digitaal gebied. Zo spreekt het bedrijf over een ‘digital first mindset’ op gebied van klantervaring. Zo komt er een wereldwijde herziening van de e-commerce website en is de digitale supply chain van Decathlon opnieuw doordacht. Volgens het bedrijf levert dat lagere transportkosten, een kleinere koolstofvoetafdruk en kortere levertijd op. Ook wordt ingezet op de 3D Shopping App op Apple Vision Pro in de VS.

Nieuwe webshop in Nederland

Nederlandse consumenten moeten nog wel even wachten voordat de nieuwe webshop wordt gelanceerd. Het Verenigd Koninkrijk is als eerste aan de beurt, later volgen andere markten, maar Nederland is daarbij wel de volgende in de rij. Een woordvoerder laat desgevraagd aan Twinkle weten dat de Nederlandse webshop aan het einde van het tweede kwartaal wordt gelanceerd, rond de zomer dus.

Daarnaast gaan klanten in de fysieke winkels het een en ander merken van de veranderingen. De 1.700 winkels wereldwijd worden gerenoveerd waarbij meer aandacht komt voor navigatie en digitale displays. De vestiging van Decathlon bij de Amsterdam ArenA heeft op dat gebied de primeur.

Tot slot investeert Decathlon ook in duurzaamheid. Zo wordt ‘de weg vrijgemaakt’ voor nieuwe bedrijfsmodellen gebaseerd op circulariteit. Concreet betekent dit dat in het gehele productassortiment de levensduur van producten wordt verlengd en klanten diezelfde producten kunnen hergebruiken, repareren en recyclen.