Twinkle | Digital Commerce

Amerikaanse markt levert Bpost de nodige hoofdpijn op

2024-03-01
1000562
  • [nieuws]
  • 0:57

De Belgische post- en pakketbezorger Bpost heeft een lastig jaar achter de rug. De omzet daalde met bijna 3 procent naar ruim 4,2 miljard euro. Vooral in Amerika heeft Bpost het zwaar.

Daar is het bedrijf actief met fulfilmentdiensten Radial en Landmark US. De omzet van die onderdelen daalde met bijna 226 miljoen euro, vooral door lagere volumes.

Onder de streep is dat ook terug te zien in de resultaten. Zo kwam het nettoresultaat van Bpost vorig jaar uit op 64,8 miljoen euro, aanzienlijk minder dan de 231 miljoen in 2022.

Toch ziet ceo Chris Peeters het positief in, al erkent hij dat er wel enkele uitdagingen zijn. ‘Zoals overeenstemming bereiken met de overheidsdiensten rond de compliance audits van vorig jaar, en samen met de Belgische uitgevers werken aan een positief resultaat voor de toekomst van de persdistributie in België.’

Bpost heeft net als andere post- en pakketbedrijven last van een krimpende postmarkt. Het bedrijf werkt momenteel aan een ‘grootschalige transformatie’, wat dat precies inhoudt is nog niet bekend.