Twinkle | Digital Commerce

Zalando moet misleidende duurzaamheidsclaims verwijderen

2024-02-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:08

Platform Zalando verwijdert meerdere misleidende duurzaamheidsclaims nadat het daarop is aangesproken door Europese consumententoezichthouders.

Zalando gebruikte onder andere de term ‘duurzaamheid’ en visuele claims om duurzaamheidsvoordelen aan te geven bij hun producten. Vanaf half april worden deze claims van de website afgehaald. Zalando zegt toe duidelijke en specifieke informatie te geven over de duurzaamheidsvoordelen van hun producten.

Het bedrijf heeft heft volgende toegezegd:

  • Het verwijderen van duurzaamheidsvlaggetjes op de gehele website.
  • Het verwijderen van alle misleidende visuele claims die naast producten werden gepresenteerd, zoals een blad of boom.
  • Het niet langer gebruiken van de term ‘duurzaamheid’ en andere onjuiste termen om een duurzaamheidsvoordeel aan te geven. Zalando zal duidelijke informatie geven over een specifiek voordeel, zoals het vermelden van een percentage aan gerecycled materiaal in een product.
  • Het verwijderen van de term ‘duurzaamheid’ en visuele claims in de zoekfilter. Consumenten kunnen voortaan producten filteren en selecteren op specifieke productkenmerken.
  • Het geven van duidelijke en specifieke informatie over de duurzaamheidsvoordelen van een product op de productpagina.
  • Wanneer Zalando duurzaamheidsclaims doet, gaan die over significante duurzaamheidsvoordelen.
  • Het vervangen van de algemene duurzaamheidspagina door 2 nieuwe webpagina’s: een met meer informatie over productstandaarden en een met informatie over Zalando’s duurzaamheidsstrategie.

Zalando gaat vervolgens een rapport opstellen waarin wordt aangeven hoe de toezegging wordt geïmplementeerd. De Europese toezichthouders zullen vervolgens beoordelen of het bedrijf aan de regels voldoet. Zo niet, dan wordt naleving middels formele handhaving afgedwongen.