Twinkle | Digital Commerce

‘Van keukentafelplan naar autoriteit in brandpreventie’

2024-02-22
1000562
  • [interview]
  • 3:59

Het e-commercelandschap is veranderlijk. Dat is ieder jaar terug te zien in de Twinkle100. Ook in de nieuwe editie staan weer enkele nieuwe organisaties. In Twinkle lichten we opvallende nieuwkomers in de lijst uit en deze keer spreken we met Frans Coppens, medeoprichter en -eigenaar van Brandpreventiewinkel.

Gefeliciteerd met jullie plek in de Twinkle100. Op positie 284, ben je er tevreden mee?

‘Absoluut! Tien jaar geleden begonnen Jeroen (Bonnemaijers, red.) en ik Brandpreventiewinkel.nl, letterlijk vanuit een idee aan de keukentafel. Of beter gezegd in de kroeg. Met mijn achtergrond in marketing en Jeroens kennis van het maken van websites kochten we onze eerste domeinnaam. We wisten toen nog eigenlijk niks van brandpreventie. Maar onze kennis én passie van online zaken was eigenlijk de key to success. We zijn gestart met een affiliate site gericht op koolmonoxidemelders, die al snel groeide. Niet lang daarna maakten we de overstap naar onze eigen webshop. We hadden altijd het streven om ooit in “het boek” te staan, en dat is nu werkelijkheid geworden. We zijn enorm trots dat we binnen tien jaar ons oorspronkelijke doel hebben bereikt.’

Wat zijn de highlights in die afgelopen tien jaar?

‘De invoering van de rookmelderverplichting in 2022 was natuurlijk een enorme mijlpaal. Die heeft ons geen windeieren gelegd en mede daardoor staan we nu in de Twinkle100. Maar als ik verder terugkijk, herinner ik me onze allereerste verkoop via onze affiliate site als de dag van gisteren. Een rookmelder verkopen voor een paar tientjes en daar dan 1 euro affiliatie inkomsten aan verdienen, en hoe blij we dan waren! Andere mooie momenten waren het lanceren van onze eerste eigen webwinkel, ons eerste importeurschap tekenen, de aankoop van onze eerste container met melders en natuurlijk dat we de grootste partij werden in onze niche. Een andere, meer recente highlight is de lancering van ons eigen merk SAVS. Hiermee willen we niet alleen de Nederlandse en Belgische markt bedienen, maar ook uitbreiden naar de rest van Europa.’

Wat is het effect geweest van die rookmelderplicht?

Dat was echt een gamechanger. Toen we lucht kregen van de aanstaande wetswijziging, hadden we nog een aantal andere webshops. Maar op het moment dat we hoorden wat eraan kwam, hebben we elkaar eens goed aangekeken en besloten om alles op Brandpreventiewinkel.nl te zetten. Met ervaringen uit andere landen, waar dit al eerder speelde, hadden we een aardig beeld van wat ons te wachten stond. Om optimaal te kunnen profiteren van deze kans, moesten er wel dingen veranderen: we moesten snel schaalbaar worden om deze grote piek aan te kunnen. Dus hebben we op tijd geïnvesteerd in personeel, cruciale onderdelen zoals klantenservice en fulfilment uitbesteed aan partners, een compleet redesign van onze website laten maken. En natuurlijk, heel belangrijk, we zorgden ervoor dat we genoeg voorraad hadden.’

Hebben jullie er alles uit kunnen halen?

‘Toen de rookmelderverplichting in juli 2022 van kracht werd, waren we er helemaal klaar voor. Met een goed gevuld magazijn, grote landelijke campagnes via DPG Media en klantenacties met een aantal topverzekeraars, zetten we hoog in. Die campagnes sloegen zo goed aan dat onze voorraden veel sneller werden verkocht dan gedacht. Daar kwam bij dat rookmelders overal in het land uitverkocht raakten. Na een stressvolle periode kregen wij het toch voor elkaar om de voorraad weer aan te vullen. Maar de backorders waren inmiddels opgelopen. Het was ook een uitdaging om onze klanten te blijven informeren over alle vertragingen: "Ja, de rookmelders zijn verplicht, maar geen paniek, ze zijn onderweg!" Onze klantenservice en fulfilmentpartner speelden een ster-rol in het soepel laten verlopen van alles. Een hectische, maar uiteindelijk zeer succesvolle periode voor ons!’

Wat staat er de komende tijd te gebeuren?

‘De storm is hier in Nederland wel gaan liggen, dus we kijken met ons eigen merk SAVS naar de landen om ons heen. Dat wordt wel een leuke uitdaging. En dan, AI … dat gaat het speelveld wel echt veranderen, de komende jaren! Stel je voor, consumenten laten met AI hun huis zien, en AI verteld wat ze allemaal nodig hebben voor een veilig thuis; specifiek gematcht op hun situatie. De grote vraag is natuurlijk, hoe zorgen wij ervoor dat onze webshop dan nog relevant is? Dat zijn kwesties die ons nu bezighouden. Enerzijds zie ik het als een mooie kans, anderzijds is het ook wel spannend hoe dit zich gaat ontwikkelen. Er komt een interessante tijd voor de e-commerce aan, dat is zeker’

Op welke positie kunnen we jullie volgend jaar verwachten in de Twinkle100?

‘Ik zal heel eerlijk zeggen: vorig jaar was een topjaar, maar dit jaar hebben we flink wat hobbels op de weg gehad. Onze ambitie was om al vroeg dit jaar op internationale marketplaces te staan, maar na veel gesleep en getrek staan nu pas de eerste producten online. Dus ja, we rekenen op een kleine teruggang in onze omzet voor 2023, die hadden we ook ingecalculeerd. Maar 2024? Daar hebben we hoge verwachtingen van, we verwachten een flinke opleving. Dus 2023 beschouwen we als een soort tussenjaar, maar let op, in 2024 komen we terug. Dubbel zo sterk, dat is het plan!’