Twinkle | Digital Commerce

‘Online in 2027 goed voor 40 procent van wereldwijde retailsector’

2023-11-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:03

Consumenten weten dan wel de weg naar de fysieke winkel weer te vinden, toch is het aandeel online aankopen structureel groter dan voor de pandemie. Verwacht wordt dat deze trend zich de komende jaren verder door zal zetten.

Dit meldt Consultancy.nl aan de hand van een onderzoek van de Boston Consulting Group. Volgens dit onderzoek, uitgevoerd onder duizend respondenten uit elf landen, is het aandeel e-commerce verdubbeld ten opzichte van 2017 (18 procent). Vorig jaar was het aandeel 35 procent van alle omzet in de wereldwijde retailbranche. Het adviesbureau verwacht dat dit aandeel gaat stijgen, naar zo’n 41 procent in 2027.

Europese consumenten kochten in de jaren 2020-2022 online over het algemeen elektronica en computers (24 procent), kleding (20 procent) en huishoudelijke apparatuur (16 procent), samen goed voor zo’n 60% van de Europese e-commercemarkt. Eten en drinken waren samen goed voor 8 procent. Verder blijkt dat 85 procent van de Europese Millennials (generatie Y) in de jaren 2020 - 2022 weleens online heeft geshopt. Voor leden van generatie Z gaat het om 81 procent, gevolgd door generatie X (74 procent) en de babyboomers (59 procent).