Twinkle | Digital Commerce

Used Products: 'Wat wij doen is het meest duurzame dat er is, namelijk producten een tweede leven geven'

2023-07-07
1000562
  • [interview]
  • 4:10

Used Products, tweedehands franchiseketen in musthaves, was er vroeg bij met zijn bijdrage aan een meer circulaire wereld. De keten bestaat inmiddels 25 jaar en kocht/verkocht in het begin voornamelijk offline tweedehands producten. Anno 2023 zijn er ruim zestig winkels en webshops, waardoor een volledig geautomatiseerd online systeem noodzakelijk is. Momenteel is men druk met de implementatie van een nieuw inkoopplatform.

‘Used Products had vrij snel na de start een webshop, al verliep alles toen nogal amateuristisch’, begint Berthold Bakker, ceo van Used Products. ‘Nu is dat een heel stuk meer gestroomlijnd. We hebben ons eigen kassasysteem dat we in de loop der jaren ontwikkeld hebben. Wanneer een particulier een product inlevert, wordt dat direct getest en gecontroleerd en geven we er contant geld voor. Vervolgens worden er foto’s van gemaakt en wordt de aankoop in ons kassasysteem gezet. Het product komt direct in de webshop en bijvoorbeeld ook op Marktplaats. Wordt een artikel online besteld, dan krijgt de betreffende winkel in zijn eigen systeem een melding over de webshoporder. Het product wordt uit de winkel gepakt en opgestuurd en verdwijnt automatisch uit het systeem.’

Lege winkels

Gebruikte producten krijgen bij Used Products dus een tweede kans. Is daar, los van alle tweedehands markplaatsen zoals Marktplaats.nl en Vinted, wel een online markt voor in Nederland? Bakker weet zeker dat er vraag naar is: ‘Elk bedrijf in Nederland probeert momenteel een argument te verzinnen waarom het duurzaam bezig is. Wat wij al jaren doen is het meest duurzame dat er is, namelijk producten een tweede leven geven. We zijn wel afhankelijk van particulieren die hun producten komen brengen. Toen de coronapandemie net begon, waren we blij met de situatie omdat onze winkels leeggekocht werden. Veel mensen hadden thuis een laptop en/of mobieltje nodig. Die blijheid was echter vrij snel over, want we zaten met lege winkels. Particulieren mochten hun spulletjes niet meer komen brengen. Overigens vonden sommige gemeentes dat wij “te belangrijk” waren, waardoor enkele winkels open mochten blijven. Je kunt daar veel van vinden, maar voor sommige mensen is het een manier om aan geld te komen voor boodschappen. Verder moesten we wachten tot alles weer mocht.’

Online oriënteren

Waar veel bedrijven de online activiteiten van klanten zien afnemen, lijkt Used Products daar weinig last van te hebben. Er is zelfs een toename te merken, zeker in de combinatie van on- en offline verkoop. Bakker legt uit: ‘In plaats van refurbished telefoons bieden wij regelmatig telefoons aan die slechts een week of enkele maanden oud zijn. Deze telefoons zijn in uitstekende staat en hebben vaak nog de originele garantie van de fabrikant. Omdat deze devices zo recent zijn, hebben ze doorgaans minder gebruikssporen en zijn ze in praktijk vaak in een betere staat dan refurbished telefoons. Dit betekent dat onze klanten kunnen profiteren van bijna nieuwe telefoons tegen een aantrekkelijke prijs, zonder dat er onderdelen zijn vervangen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwste iPhone 14. Je kunt een mobiel online kopen, maar er zijn ook heel veel mensen die zich online oriënteren en uiteindelijk in de winkel kopen. Dat laatste gebeurt regelmatig bij ons. Zeker mensen die ons nog niet kennen, komen liever eerst langs om het product in handen te hebben voordat ze tot koop overgaan. Zelfs als die telefoon beduidend minder kost dan een nieuwe.’

Unique selling point

Fysieke winkels naast een webshop zijn hier dus heel handig om de drempel tot koop te verlagen. Maar wat betekent dat voor de verhouding in omzet tussen on- en offline bij Used Products? Volgens Bakker kan de online verkoop beter, maar is er zeker een stijging waarneembaar. ‘Het percentage producten dat online verkocht wordt, zit tussen de 25 en 35. We zijn druk bezig om dat cijfer omhoog te krijgen, maar we zijn vooral afhankelijk van het aanbod. Tegenwoordig zien we dat online concurrenten steeds vaker direct de waarde geven bij het aanmelden van bijvoorbeeld een telefoon. Die telefoon stuur je op en een week later heb je je geld. Dat kan bij ons nog niet, dus het wordt hoog tijd dat we zo’n mogelijkheid gaan aanbieden. Daarmee hopen we ook een groter stuk van de markt te gaan pakken, omdat we dan kunnen adverteren met “Vandaag al geld”. Momenteel zijn we bezig met het implementeren van een online inkoopplatform waar particulieren direct kunnen zien welk bedrag ze ontvangen voor het door hun aangeboden product. Vervolgens krijgen ze een locatie in de buurt toegewezen waar ze dat product naartoe kunnen brengen om direct contant geld te ontvangen. Dat is een enorme USP ten opzichte van de online concurrenten.’

Over Used Products
Used Products is een franchiseketen, ontstaan in 1997. Inmiddels zijn er ruim 60 winkels in Europa (waarvan 54 in Nederland) waar je tweedehands producten als telefoons, laptops, fietsen en gereedschap kunt kopen én verkopen. Daarnaast biedt Used Products een terugkoopservice aan: mensen die kortstondig geld nodig hebben, kunnen hun product tijdelijk verkopen. Zo gauw je op de overkoepelende site op een product naar keuze klikt, word je doorgelinkt naar de webshop van de desbetreffende locatie. Elke winkel heeft zo zijn eigen webshop, om de lokale identiteit te benadrukken en de vindbaarheid online te vergroten. De onderneming staat op plaats 292 in de Twinkle100.