Twinkle | Digital Commerce

Google Analytics 4: wat verandert er voor retailers?

2023-07-18
1000562
  • 4:29

Google Analytics is een must voor iedere retailer die naast een winkel ook een webshop heeft. Het verzamelt gegevens over de bezoekers en conversies op je website en maakt rapporten die je kunt gebruiken om je SEO, customer journey en advertentiecampagnes te optimaliseren. Onlangs heeft Google een nieuwe versie, Google Analytics 4 (GA4) uitgebracht. Deze versie wordt ondersteund door artificial intelligence (AI), duikt dieper in alle websitegegevens én biedt bezoekers meer privacy.

Tekst: Ewout van Rossum

Per 1 juli 2023 is Universal Analytics (ook wel bekend als Google Analytics 3) stopgezet en verzamelt het geen nieuwe gegevens meer. Des te belangrijker dat webshop-eigenaren zich verdiepen in Google Analytics 4.

Google Analytics 4 voor retailers

Google Analytics 4 gaat dieper in op alles wat het programma zo waardevol maakt. Zo kan in deze versie iedereen profiteren van BigQuery, waar voorheen alleen zakelijke gebruikers toegang tot hadden. Daarnaast heeft Google Analytics 4 zich aangepast aan de huidige realiteit op internet: consumenten willen betere gegevensbescherming, en webshops willen weten hoe de customer journey op de verschillende apparaten verloopt om hun gebruikerservaring te verbeteren. In het kort betekent dit dat je met GA4:

  • Bezoekers op je site kunt volgen op verschillende apparaten en profielen voor een beter beeld van de customer journey;
  • Websitebezoek kunt identificeren als gebeurtenissen in plaats van sessies, waardoor acties van bezoekers op je webshop meer context krijgen;
  • Klanten meer privacy biedt met tracking zonder cookies;
  • Betere inzichten krijgt in de data die je verwerkt;
  • Profiteert van AI-gestuurde voorspellingen en inzichten op basis van jouw data.

Google Analytics 4 vs. Universal Analytics

Uiteindelijk zal iedereen moeten overstappen op Google Analytics 4, omdat Universal Analytics per juli 2023 is gestopt met het verzamelen van nieuwe data. Daarom is het goed om op de hoogte te zijn van de grootste verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4:

1. Meetmethode

Eén van de grootste verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is de manier waarop gebruikersinteractie wordt gemeten. Universal Analytics volgt vooral de interacties van één gebruiker op één apparaat of een profiel gedurende een bepaalde periode. Google Analytics 4 volgt daarentegen vooral gebeurtenissen en parameters. Een gebeurtenis is elke actie die een gebruiker op een site onderneemt. Sommige gebeurtenissen worden automatisch bijgehouden, andere optioneel. Ook bestaat er de optie om zelf ‘aangepaste gebeurtenissen’ in te stellen. Kort gezegd: met Google Analytics 4 kun je niet alleen paginabezoeken en de bestede tijd op je website monitoren, maar je kunt ook waardevolle inzichten uit je data halen. Het stelt je bijvoorbeeld in staat om te meten hoe vaak gebruikers een product aan hun winkelmandje toevoegen op een specifieke productpagina.

2. Gebruikersprivacy

Google Analytics 4 biedt meer privacy aan websitegebruikers dan Universal Analytics. Klanten hebben meer controle over de manier waarop hun gegevens worden verzameld. Bovendien kun je met Google Analytics 4 gebruikersspecifieke gegevens maximaal 14 maanden bewaren, waar bij Universal Analytics ingesteld kon worden dat deze gegevens nooit verliepen.

3. Cross-platform tracking

Het tracken van data op verschillende platformen is met Universal Analytics niet tot nauwelijks mogelijk. Google Analytics 4 gebruikt dezelfde methodes en definities voor het tracken van websites en apps, en daarmee krijg je een vollediger beeld van de gebruikerservaring in verschillende contexten.

4. Integratie van Google Ads

Google Analytics 4 is beter geïntegreerd met Google Ads dan Universal Analytics. Door je Google Ads-account aan Google Analytics 4 te koppelen, kun je gebruikers in het hele proces volgen: vanaf het moment dat ze op je Google Ad klikken, tot het moment dat ze een aankoop afronden. De informatie stroomt ook twee kanten op: de gegevens die Google Analytics 4 verzamelt, kun je weer inzetten om je remarketing in Google Ads te verbeteren.

5. Machine learning

BigQuery maakt, naast andere toepassingen, machine learning mogelijk voor Google Analytics. Voorheen had je een enterprise-account voor Google Analytics 360 nodig om hiervan te kunnen profiteren, maar Analytics 4 maakt machine learning veel toegankelijker. Elk type account kan gebruik maken van AI-prognoses en ontbrekende gegevens aanvullen met AI-gebaseerde inzichten.

6. Gebruikersinterface (UI)

Tot slot zien Universal Analytics en Google Analytics 4 er heel anders uit. Dat komt door verschillen in de manier waarop ze data tracken en categoriseren. Veel rapporten die je misschien gewend was in Universal Analytics zullen in Analytics 4 verdwenen of veranderd zijn. Dit heeft te maken met het feit dat rapporten in Google Analytics 4 pas worden getoond zodra je bepaalde gebeurtenissen gaat bijhouden.

Hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Stel dat je onlangs je webshop hebt geüpdatet en de checkout-ervaring hebt aangepast. Hoe kun je performance van deze aanpassingen meten? Je zou het totale aantal verkopen voor en na de aanpassing kunnen meten, maar die informatie is op zichzelf niet heel nauwkeurig. En als je verkopen stijgen, hoe weet je dan waar de nieuwe klanten vandaan komen? Is dat vanwege verbeterde SEO of juist een advertentiecampagne? En als je verkoop daalt, weet je dan op welk moment klanten afhaken, en vanaf welk apparaat? Met Google Analytics 4 kun je deze resultaten beter volgen. Dat betekent dat de moeite die je steekt in het verbeteren van je webshop niet voor niets is. Door te zien wat werkt en wat niet werkt, kun je doordacht en doelgericht verbeteringen doorvoeren.

Kortom: Google Analytics 4 stelt webshopeigenaren in staat om hun data optimaal te benutten. Het is een waardevol hulpmiddel waarmee je de prestaties van je webshop kunt optimaliseren en nog beter kunt inspelen op de behoeften van klanten. Hoewel het voor gebruikers even wennen zal zijn, zullen de diepere inzichten en betere gegevensbescherming het absoluut de moeite waard maken. 

Ewout van Rossum is Retail Expert bij Lightspeed.