Twinkle | Digital Commerce

Focus op kwaliteit en duurzaamheid

2023-05-25
976550
  • [interview]
  • 2:30

Nespresso, dat in 1986 begon om iedereen in staat te stellen de perfecte kop koffie te laten maken, staat bekend om de focus op kwaliteit en duurzaamheid, en werkt samen met koffieboeren over de hele wereld om duurzame koffieteeltpraktijken te bevorderen. Vandaag spreken we Wienke Schiks, Environment & Sustainability Specialist bij Nespresso, over de geschiedenis, de uitdagingen en over duurzaamheid bij Nespresso.

De geschiedenis van Nespresso

In de jaren ‘90 breidde Nespresso uit naar andere Europese landen en begon het met het openen van Nespresso Boutiques, waar klanten de machines en capsules konden kopen en verschillende koffiesmaken konden proeven. Sindsdien heeft Nespresso het assortiment uitgebreid met een breder scala aan machines en koffiesmaken, evenals duurzame initiatieven om de impact op het milieu te verminderen. Op deze manier weet het bedrijf vele koffiedrinkers al jarenlang te laten genieten van de verschillende koffievariaties die het bedrijf biedt, zowel thuis als op kantoor of in de horeca. Nespresso richt zich zowel op de consument als op de zakelijke markt, en is daarmee sterk gepositioneerd in het meest dynamische en snelst groeiende segment van de wereldwijde koffiemarkt.

Ambitieuze doelen op het gebied van duurzaamheid

Het bedrijf dat gedreven is in het bieden van de hoogste kwaliteit koffie heeft daarnaast ook veel ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Wienke, die sinds 2021 de rol als Environment & Sustainability Specialist vervult, geeft aan heel enthousiast te zijn dat zij deze rol voor de Nederlandse markt in kan vullen: “We hebben ambitieuze doelstelling op het gebied van duurzaamheid. Ik ben trots op onder andere ons recycleprogramma waarbij wij via ieder kanaal, waar wij onze koffie beschikbaar stellen, de mogelijkheid geven om de gebruikte capsules weer in te laten leveren. Daarnaast ben ik erg enthousiast en trots op het feit dat wij B Corp gecertificeerd zijn. Een mooie prestatie en een meetinstrument dat ons laat zien dat wij de afgelopen jaren ons op de juiste punten hebben gefocust, maar het geeft ons ook inzicht in punten waar wij nog in kunnen verbeteren. Bij Nespresso zitten we dan ook nog lang niet stil, met bijvoorbeeld onze ‘Positive Cup’ strategie hebben we doelstellingen geformuleerd die we in 2030 bereikt willen hebben. Deze strategie staat voor ons geloof dat elk kopje koffie een positieve impact kan hebben op onze planeet”, vertelt Wienke.

“De kunst om duurzaamheid meer zichtbaar te maken”

Doordat Nespresso al jarenlang bezig is met duurzaamheid is dit topic verweven in alles wat het bedrijf doet. Meerdere mooie partnerships en initiatieven zijn opgezet, maar voor Nespresso en Wienke is het een kunst om duurzaamheid nog meer zichtbaar te maken: “We proberen al onze initiatieven op een laagdrempelige manier mee te nemen in onze communicatie naar de klant. We maken het zichtbaar op onze communicatiekanalen, in onze producten en ook in speciale campagnes waarbij we circulariteit op een hele tastbare manier presenteren”, aldus Wienke.

Het lidmaatschap bij Thuiswinkel.org

Nespresso geeft aan meerdere voordelen te ervaren van het lidmaatschap bij Thuiswinkel.org: “We zien op de website dat vertrouwen een belangrijk element is tijdens het shopping proces. Door het hebben van het Thuiswinkel Waarborg zien we dat dit bij consumenten nog meer versterkt wordt. Daarnaast is de samenwerking met Thuiswinkel.org belangrijk om altijd onze website op technisch vlak en vanuit een legal oogpunt up to date te houden”, geeft Wienke aan.

Lees het gehele interview op thuiswinkel.org/Nespresso