Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Bistroo

2023-02-10
1000562
  • [interview]
  • 3:54

E-commerceorganisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze Refresh sprak Twinkle met Sebastiaan Brouwers, growth manager bij Bistroo.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Bistroo?

‘Bistroo is ontstaan vanuit de observatie dat de e-commerceketen in de voedselindustrie ernstige onevenwichtigheden vertoont. Zo is de online foodservice-industrie sterk afhankelijk van intermediairs en restauranthouders voelen zich vaak gedwongen om zich bij zulke diensten aan te sluiten, uit angst dat ze anders de boot missen. De keten zou juist moeten draaien om de horecaondernemer en de consument. Bistroo wil daarin faciliteren en de keten transparanter en eerlijker maken. In maart 2020 werd ons platform officieel gelanceerd. Sinds dat moment hebben we een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt, niet in de laatste plaats door de coronatijd. Momenteel werken we zeer gefocust aan een gezonde groei.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘Zoals wel vaker het geval is bij startups, groei je soms onverwachts uit je jas. Bij ons gebeurde dat met de website. De oude website en huisstijl waren prima, maar niet exceptioneel of onderscheidend genoeg. Het redesign was ook de eerste stap naar een nieuwe merkpositionering, waarin we Bistroo positioneren als platform waar samen eten leuker en lekkerder wordt. Ten slotte hebben we ons technische fundament een upgrade gegeven met de vernieuwing van de website.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘De look-and-feel is veel moderner geworden. Onze merkkleuren zijn een stuk frisser en opvallender. In ons nieuwe logo en in de huisstijl is nu een gradiënt te vinden, een verloop van magenta naar oranje. Dat staat voor verandering; we nemen afscheid van het vorige decennium en we zijn klaar voor de twenties. Verder draaien onze nieuwe uitingen meer om mensen in combinatie met eten. Dat resoneert veel meer bij onze doelgroep en onze missie. De UX is onder handen genomen waardoor belangrijke pagina’s gebruiksvriendelijker en duidelijk zijn. En aan de merchantkant heeft ons portal een gigantische facelift ondergaan. Daar merkt de consument in principe niets van, maar een horecaondernemer des te meer.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen?

‘De klant gaat merken dat het veel gemakkelijker is om op Bistroo een leuk restaurant te ontdekken om een maaltijd te bestellen. We worden beter gevonden in de zoekmachines en we merken dat onze bezoekers in toenemende mate bij ons bestellen: ons conversieratio is hoger geworden dankzij de websitevernieuwing. Onze restauranthouders gaan merken dat het gemakkelijker wordt om hun zaak op het Bistroo-platform te beheren. Hun ervaring met Bistroo gaat veel beter worden. We kunnen hen een totaaloplossing bieden, waarmee ze alle kanalen via de merchantomgeving beheren. Uiteindelijk verwachten wij dat dit onze samenwerking met hen ten goede komt en dat ze met nog meer plezier ons platform gebruiken.’

Is de website intern of extern ontwikkeld?

‘De nieuwe website is volledig intern ontwikkeld. In de kern zijn we een technologiebedrijf en we hebben dan ook zeer kundige developers in huis. Zij hebben een sterke visie op hoe onze tech stack eruit moet zien en de plaats van onze website daarin. Dat stelt ons eveneens in staat om zeer snel te schakelen en om tegemoet te komen aan specifieke wensen als dit in het belang is van onze stakeholders. Ook de huisstijl is binnen Bistroo ontwikkeld door onze designer. Het voordeel hiervan is dat deze persoon het bedrijf tot diep in de vezels kent. Daarnaast is er altijd iemand die nauwlettend in de gaten houdt dat die huisstijl goed toegepast blijft worden.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee. Dat kwam door een goede planning voor alles wat te plannen valt. En voor alles wat niet te plannen valt, is er door onze developers en designer gezorgd dat de deadlines werden gehaald.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Ondanks een op papier soepel verlopen redesign, is een les voor de toekomst dat we verschillende grote projecten niet meer allemaal tegelijk moeten doen. Iets meer beheersing is gewenst om in de toekomst kwaliteit te waarborgen. Als dat ten koste moet gaan van enige snelheid, dan is dat maar de uitkomst.’

Welke stappen wil Bistroo in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Binnenkort gaan we onze nieuwe merkpositionering nog meer neerzetten. We gaan de consument verrassen door de klantreis heen met kleine en grotere proofpoints die uitnodigen om van het eetmoment een leuker moment te maken om samen te beleven. De website en app zijn daar integraal onderdeel van. Daarnaast hebben we een conversieoptimalisatietraject opgestart dat doorlopend verbeteringen moet opleveren. Ook hebben we hele toffe projecten in de pijplijn op het gebied van loyalty, referral en reviews. Voor onze merchants komen er nog meer integraties, een veel soepeler verlopende betaaldienst en vergaande POS-ondersteuning.’

Over Bistroo
Online eten bestellen onder eerlijke voorwaarden,’ is de slogan van Bistroo, een platform dat restauranthouders verbindt met consumenten. Het bedrijf werd opgericht in 2020 en wil naar eigen zeggen oneerlijke machtsverhoudingen in de online foodservice-industrie aanpakken.