Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Topbloemen.nl

2023-01-04
1000562
  • [interview]
  • 3:51

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Edwin van Arkel, oprichter en ceo van Topbloemen.nl

Kun je iets vertellen over de online geschiedenis van Topbloemen.nl?

‘In 1999 startte ik als zelfstandig bloemist in Hoofddorp, omdat het mijn passie is om mensen blij te maken. Door de toenemende vraag naar de bezorging van boeketten, kwamen er samenwerkingen met bloemisten door heel het land. In 2005 waagde ik een sprong in het diepe en ging als één van de eerste retailers volledig over op online verkoop. We hebben een sterk leveranciersnetwerk van regionale bloemisten in Nederland en sinds 2015 zijn we marktleider op het gebied van online bloemenverkoop.’

Waarom is er gekozen voor een nieuwe website?

‘Er stond al langere tijd een nieuwe website op de planning. De techniek was verouderd en had veel onderhoud nodig. Het waren eigenlijk allemaal verschillende systemen die aan elkaar geknoopt waren. Van onze vier merken was Topbloemen.nl de laatste, en verreweg de grootste, die nog over moest naar het nieuwe platform. Eén van de zaken die is aangepast is het mogelijk maken van meerdere verschillende orders met verschillende bezorgadressen en bezorgdata in één bestelling. Daarnaast is er een bulk-order-upload gecreëerd, wat vooral handig is voor zakelijke klanten die nog wel eens grote aantallen willen bestellen om bijvoorbeeld alle medewerkers een bloemetje te sturen.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Eigenlijk hebben twee dingen tegelijk aangepakt: zowel de nieuwe website als de rebranding van onze huisstijl. Topbloemen had bijvoorbeeld nog altijd een apart mobiele site. Deze converteerde heel goed, dus een stap naar een responsive website is dan best spannend. Gelukkig hebben we geen afname gezien in onze conversie. Met de nieuwe, frissere look-and-feel willen we vooral ook een jongere doelgroep aantrekken.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Voor klanten is het grote voordeel dat hun account nu werkt op alle websites en dat er één uniforme bestelflow is. We geven ook meer aandacht aan hoe een boeket staat in een interieur door middel van sfeer- en detailfoto’s. Dat is nu nog het geval bij enkele boeketten, maar uiteindelijk krijgen alle boeketten meer detailfoto’s. Aan de achterkant vereenvoudigt deze slag onze processen ook enorm. Daarnaast hebben we een kopieerfunctie gemaakt, waarbij klanten dezelfde bestelling gemakkelijk kunnen herhalen voor een andere ontvanger.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De nieuwe website is intern ontwikkeld. We hebben een eigen toegewijd IT-team voor zowel de front- als de backend. Er zijn wel enkele expertises uitbesteed, zoals bijvoorbeeld het design van de webshop.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Het is ons gelukt om binnen het gestelde budget te blijven, vooral omdat we veel intern doen. Dat kost natuurlijk net zo goed veel geld, maar het doet wel wat minder pijn. Wel hebben we de migratie een aantal keer moeten uitstellen omdat eerder gegeven deadlines wat te ambitieus bleken of dat er toch wat zaken minder goed liepen dan vooraf gedacht.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Vooral: blijf niet uitstellen en geef duidelijke deadlines aan de teams. Uiteindelijk hadden we een keiharde deadline omdat er een tv-campagne uitgezonden zou gaan worden in onze nieuwe huisstijl. Dat heeft wel geholpen, want anders zijn er altijd wel weer redenen om de deadline vooruit te blijven schuiven. Op een gegeven moment ga je dan maar live met een cijfer 6 in plaats van een 10, puur om de snelheid erin te houden. In de weken na de migratie zijn er nog best veel kleinere zaken opgepakt en verbeterd en dat loopt nu nog steeds. Een andere les is: keep it simple. In het verleden is er te vaak “ja” gezegd tegen specifieke klantwensen, met name bij grote zakelijke klanten. Dit kan enorm in de weg gaan zitten in de schaalbaarheid van je systeem. Maak hierin dus duidelijke, toekomstbestendige keuzes.’

Welke stappen wil Topbloemen.nl in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Zoals al gezegd zijn we nog steeds bezig met diverse kleine zaken die opgepakt moeten worden. Daarnaast werken we eigenlijk continu aan onze site, dat deden we ook voor deze migratie. Maar, op de roadmap staat als groot project om onze UX verder te optimaliseren. We denken hier nog een slag in te kunnen slaan in gebruiksgemak en conversie.’

Over Topbloemen.nl

Edwin van Arkel richtte Topbloemen in 1999 op, in 2005 legde hij de focus volledig op online. Het bedrijf ging in 2012 de grens over en startte in België een webshop. De onderneming maakt gebruik van een netwerk van bloemisten verspreid over Nederland en België. Topbloemen.nl is onderdeel van Topgeschenken Nederland BV, waar ook de websites Topbloemen.be, Toptaarten.nl, Topfruit.nl en Topgeschenken.nl onder vallen. Topgeschenken Nederland staat met een Nederlandse online omzet van 96,5 miljoen euro (2021) op plek 55 in de nieuwste Twinkle100.