Twinkle | Digital Commerce

Gebruik flitsbezorging neemt af

2022-12-19
1000562
  • [nieuws]
  • 0:58

Consumenten maken steeds minder gebruik van flitsbezorgers. Door consolidatie en vertrek uit verschillende steden is het gebruik de afgelopen maanden flink afgenomen.

Dat blijkt uit onderzoek van Kantar. Momenteel bestellen ruim 270.000 consumenten regelmatig bij een flitsbezorger. In augustus waren dit er nog zo’n 316.000. De helft van de consumenten die weleens bij een flitsbezorger bestelde, deed dat de afgelopen maand helemaal niet meer. Ook het percentage dat vaak bij een flitsbezorger bestelt neemt af, in februari was dit 40 procent, nu is dat teruggezakt naar 24 procent.

De oorzaak van de afname is enerzijds te verklaren door de situatie in de markt. Door het vertrek van Zapp en de overname van Gorillas zijn er nog maar twee spelers over. Daarnaast vertrokken de afgelopen maanden flitsbezorger uit meerdere steden. Maar uit het onderzoek van Kantar komt ook naar voren dat consumenten vinden dat de kosten voor flitsbezorging hoog oplopen en dat de service wordt gezien als ‘onnodige luxe’. Prijs blijkt vooral de reden te zijn voor consumenten om flitsbezorgers links te laten liggen.

Aan het onderzoek deden ruim 44.000 Nederlandse consumenten van 16 jaar en ouder mee.