Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn trekt stekker uit AH Compact

2022-11-08
1000562
  • [nieuws]
  • 1:30

Albert Heijn stopt na twee jaar met bezorgdienst AH Compact. Met die service werd gemikt op kleine huishoudens, die voor een lager minimaal bestelbedrag een assortiment van zo’n 5.000 artikelen konden bestellen.

De supermarkt laat weten dat klanten vanaf 26 november niet meer met de AH Compact app kunnen bestellen, zij worden doorverwezen naar de AH app of de webshop van de super. ‘We hebben de afgelopen twee jaar waardevolle ervaringen opgedaan met AH Compact’, laat het bedrijf weten. ‘We gaan kijken hoe we de ervaringen van AH Compact meenemen in de verdere ontwikkeling van de AH app.’

In een reactie aan Twinkle laat het bedrijf weinig los over de beweegredenen om te stoppen met de dienst. Klanten blijken gisteren te zijn geïnformeerd over het besluit: ‘Klanten die het afgelopen jaar boodschappen besteld hebben via AH Compact krijgen van ons een jaar lang gratis bezorging én keuze uit het volledige assortiment. Zij kunnen hun boodschappen bestellen in de vertrouwde AH-app.’

Vanaf 1 januari zal de AH Compact-app volledig uit de lucht worden gehaald. Het is niet duidelijk of Albert Heijn de bezorgdienst, in zijn geheel of delen ervan, in zijn AH-app wil integreren.

Albert Heijn begon in september 2020 met AH Compact, om het aantrekkelijker te maken voor kleine huishoudens van 1 a 2 personen om online te bestellen. Zo werd het minimale bestelbedrag verlaagd van 50 euro naar 35 euro. Daarvoor kreeg men een kleiner assortiment en minder bezorgmomenten. Ceo Marit van Egmond zei daar destijds dit over: ‘Met name gezinnen met kinderen en bedrijven bestelden in de afgelopen jaren veelvuldig online. We zagen echter een toenemende belangstelling bij kleine huishoudens – jong en oud. Daarvoor hebben we nu AH Compact ontwikkeld.’

In de afgelopen jaren breidde Albert Heijn de bezorgdienst al fors uit.