Twinkle | Digital Commerce

ACM: ‘Winkeliers moeten zelf hun verkoopprijs bepalen’

2022-10-18
1000562
  • 0:49

De ACM is een campagne gestart met daarin de boodschap dat leveranciers bij winkeliers geen verkoopprijzen kunnen afdwingen. ‘Winkeliers moeten zelf hun verkoopprijs bepalen. Leveranciers mogen alleen een adviesprijs meedelen.’

Winkeliers kunnen op de site van de ACM controleren of het gedrag van de leverancier door de beugel kan. Ook heeft de ACM een voorbeeldbrief gemaakt die men naar de leverancier kan sturen. De waakhond gaat tijdens de campagne verschillende leveranciers waarschuwen dat ze mogelijk verboden invloed uitoefenen op prijzen van winkeliers. De ACM noemt als voorbeeld bedrijven in bad- en doucheproducten en slimme elektronische sportapparaten.

Mocht een bedrijf in de fout gaat dan riskeren zij een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 10 procent van de omzet. Volgens de ACM kan de campagne en de voorbeeldbrief bij winkeliers van pas komen in de komende drukke maanden, waar veel kortingsacties worden gehouden.