Twinkle | Digital Commerce

Blijvende trend: group buying

2022-09-21
1000562
  • [visie]
  • 2:15

Het leven is na de laatste Omicron-golf langzaam weer begonnen in China, al gelden er nog steeds maatregelen die het inperken. Negatieve PCR-testresultaten van binnen 24, 48, of 72 uur zijn nodig om publieke plekken te betreden. Mobiele testhokjes hebben hun intrede gedaan in het straatbeeld en zullen vooralsnog wel even blijven. En er moet nog steeds rekening worden gehouden met eventuele lokale lockdowns.

Het gevolg is dat de Chinese consument nóg meer tijd online besteedt. De voorspelling van eMarketer voor China is dat dit jaar 52,1 procent van de totale retailsales uit de e-commercesector zal komen, waar dat in 2021 nog 44,8 procent betrof. Het zal een wereldprimeur worden, dat de meeste retailomzet in een land uit online transacties gehaald wordt! Het is interessant in die zin dat er trends en kansen zijn die zich in versneld tempo ontwikkelen. De vraag blijft echter hoe de markt in China, en de bedrijven in de markt, omgaan met de aanhoudende dreiging van beperkingen.

Organisatie

Group buying is een voorbeeld van een opmerkelijke trend die de laatste jaren een flinke opmars heeft gemaakt. In 2021 is de group buying-industrie door specialisten geschat op meer dan 70 miljard dollar. Pinduoduo is een van de grootste group buying-apps, met een geschatte waarde van 1.6 miljard dollar. Het idee achter het model zijn grote kortingen als consumenten samen dezelfde producten kopen. Bedrijven kunnen profiteren van grotere orders en consumenten van lagere prijzen. De organisatie van deze groepsbestellingen heeft gedurende de lockdowns in het begin van dit jaar een ontwikkeling doorgemaakt. In China is de situatie anders dan hier: mensen wonen in compounds met veel gebouwen die redelijk afgesloten zijn, met bepaalde in- en uitgangen. Als groothandelaren konden leveren tijdens de lockdowns, kon dat alleen in bulk of zogenaamde group orders. Binnen de compounds werden er WeChat groupchats aangemaakt, waarin vrijwilligers naar voren kwamen om de group orders te organiseren; de group buying managers.

Daarnaast zijn er ook andere initiatieven binnen het WeChat ecosysteem, de zogeheten mini-applications, die voornamelijk worden gebruikt door bedrijven om een officiële WeChat store te openen. Binnen deze WeChat-stores kunnen producten worden aangeboden voor grouporders, specifiek gelinkt aan compounds. Deze bestellingen worden geleverd aan de ingang van de compound – dus niet individueel bij de voordeur.

Blijvend

Door de huidige situatie in China lijkt het erop dat het group buying model een blijvende trend is die zich verder zal blijven ontwikkelen omdat er een markt voor is. Het kan ook de bevolking met lagere inkomens bereiken en bied logistieke voordelen. Dit model kan dan ook potentieel interessant zijn in andere opkomende markten zoals India, Indonesië, en Brazilië.