Twinkle | Digital Commerce

Grubhub levert Just Eat Takeaway.com megaverlies op

2022-08-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:22

Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway.com heeft de halfjaarcijfers van het eerste jaar bekendgemaakt. In de eerste zes maanden van het jaar zag het bedrijf de omzet met 7 procent toenemen naar zo’n 2,8 miljard euro. Door een eenmalige afschrijving van 3 miljard euro op bezorgtelg Grubhub komt het nettoverlies echter op 3,5 miljard uit.

Het brutoresultaat is wel enigszins verbeterd. Dat komt uit op 134 miljoen euro in het rood. Vorig jaar was dat nog 29 procent meer. Die lijn wil het bedrijf voortzetten. Voor 2023 verwacht het bedrijf op groepsniveau Ebitda-positief te zijn, laat ceo Jitse Groen weten: ‘Na een periode van uitzonderlijke groei is Just Eat Takeaway.com nu twee keer zo groot als voor de pandemie. Hoewel deze groei aanzienlijk investeringen vergde, zijn we ons blijven concentreren op het uitvoeren van onze strategie.’ Just Eat Takeaway.com is in bijna alle markten verlieslatend, behalve in Noord-Europa, daar kwam het brutoresultaat uit op een plus van 124 miljoen euro.

De maaltijdbezorger laat weten nog steeds een gedeeltelijke of volledige verkoop van bezorgtelg Grubhub te onderzoeken. De overname van Grubhub betekende een jaar geleden te introductie van het bedrijf in Amerika. Maar de prestaties van dat bedrijf vallen tegen.

Het aantal orders nam in het eerste halfjaar wel af, met 7 procent, naar 509 miljoen. Dat komt vooral omdat het bedrijf in het eerste halfjaar in 2021 een recordgroei zag. Per order geven klanten wel meer uit, de gemiddelde orderwaarde steeg met 2 euro naar €27.85.