De afgelopen tijd komen ze steeds vaker aan bod: NFT’s. Digitale kunstobjecten waar de harten van consumerend en ondernemend Nederland sneller van gaan kloppen. De markt van deze non-fungible tokens groeit hard, en de gretigheid onder ondernemers om erin te duiken zo mogelijk nog harder. Voor webwinkeliers openen ineens ook meer deuren, maar wat is verstandig: blind die deur intrappen, of toch voorzichtig door het sleutelgat gluren?
Eerst wat achtergrond. Want hoeveel je er ook over leest, voor de meeste consumenten blijven ze toch lastig te begrijpen, die NFT’s. Een non-fungible token is vrij vertaald een niet-vervangbaar digitaal eigendomscertificaat op de blockchain dat verbonden is aan een uniek digitaal item. De koper van een NFT bezit dus een uniek digitaal product, waarvan eenvoudig via de blockchain te achterhalen valt dat diegene de eigenaar is. De registratie van de NFT’s is gekoppeld aan een persoonlijke digitale portemonnee; daarmee kan de eigenaar bewijzen dat hij het digitale product bezit. De eigenaar beschikt echter niet over het alleenrecht van het specifieke item. Het gaat alleen om het economische eigendom.
Dat klinkt ingewikkeld, en dat is het ook nog wel. Tech-expert Jarno Duursma vatte deze omschrijving op zijn blog als volgt samen: ‘Vertalen we dit naar de fysieke wereld, dan heb jij een eigendomscertificaat dat in een glazen kluis ligt waarvan alleen jij de sleutel hebt. Omdat jij de sleutel hebt is het glashelder dat jij de eigenaar bent. Omdat de kluis van glas is kan iedereen zien wat erin ligt en weet iedereen dat jij de eigenaar bent.’
Impact
Tot zover de uitleg. Onderaan de streep levert de komst van NFT’s een unieke kans voor merken op om een nieuwe markt aan te boren. Maar is het wel verstandig om daar nu in te investeren? ‘Ik zou nu niet blind in NFT-ontwikkeling stappen. Ten eerste kost dat veel capaciteit en ten tweede veel ontwikkelbudget’, stelt Henk Hofstede, sectorbanker Retail bij ABN Amro. Hij volgt de ontwikkeling van de blockchain en NFT’s en schreef onlangs een artikel over het fenomeen. Kern van het verhaal: het zal nog even duren voordat NFT’s substantieel bijdragen aan de inkomsten van, vooral, moderetailers, maar ze voegen nu al wel waarde toe op marketing- en creatief gebied. ‘We zijn nog lang niet waar we willen of kunnen zijn, maar NFT’s en breder de metaverse gaan wel impact hebben op de fysieke winkelstraat. Als de makers van de metaverse binnen nu en tien á vijftien jaar doen wat ze beloven te gaan doen, dan gaat dat zelfs enorme impact hebben. Want je kunt via nieuwe digitale kanalen eenvoudig de winkelstraat binnenlopen, producten bekijken en kopen. Dat wordt uiteindelijk steeds meer gemeengoed.'
'Het lijkt nu nog een ver-van-ons-bed-show, maar je moet niet vergeten dat nog niet zo lang geleden niemand een mobiele telefoon had. Nu is-ie niet meer weg te denken uit ons leven. Het internet is een 2D-variant en de metaverse is de 3D-variant waarin je straks helemaal kunt wegdwalen in een nieuwe realiteit.’
Winkelstraat.nl
Hofstede benoemt het al: de metaverse. Sinds Mark Zuckerberg van Meta (het moederbedrijf van Facebook) vorig jaar de komst van de nieuwe digitale realiteit aankondigde, wordt hier door een aantal merken gretig op ingesprongen. NFT’s zijn daar nauw mee verbonden, omdat consumenten in de metaverse hiermee producten kunnen aanschaffen en bezitten, en zo een eigen digitale identiteit kunnen creëren. Ook stelt Hofstede dat NFT’s kansen bieden voor moderetailers, en dan met name voor hen die actief zijn in het luxe segment.
Eén van die spelers is Winkelstraat.nl. Dit platform lanceerde eind vorig jaar in samenwerking met kunstenaar Gab Bois een NFT(EE) [van Tee-shirt, red.]: specifiek een fysiek T-shirt met daarop het kunstwerk Organic Organs, menselijke organen afgebeeld in fruitsoorten, via een AR-filter te bewonderen en aan één gelukkige geveild via NFT-marketplace Opensea.io. ‘NFT is een hot onderwerp, zeker onder jongeren’, begint Winkelstraat.nl-oprichter Joost van der Veer: ‘Wij vinden het interessant om te leren hoe we die twee werelden van crypto en fashion kunnen combineren en daar is dit project uit geboren. Het idee van de NFT, dus het digitale eigendomscertificaat, is heel interessant om een concept omheen te ontwikkelen. Wij zijn constant bezig met de vraag: hoe kunnen we relevant zijn voor de jonge doelgroep waar we ons op richten? En wij hebben die NFT(EE) gelanceerd onder de vlag van een nieuwe manier van ownership. Onze merkbelofte is: we help you own it, en verkopen unieke items waarbij we mensen willen helpen zichzelf te ontplooien. Daar past dit heel goed bij.’
Volgens Van der Veer zijn NFT’s voor retailers en ondernemers nu vooral nog toekomstmuziek. Voor jongeren geldt dat niet. ‘Waar fashion heel erg zichtbaar is in de fysieke wereld zijn jongeren al erg aanwezig in de digitale wereld. Daarom is het interessant om de link te leggen tussen het fysieke product en het mee kunnen nemen in de digitale wereld. Dat begon met gaming en in de tijd van Farmville. Vroeger werd je voor gek werd verklaard omdat je geld uitgaf aan een digitale koe. Dat is tegenwoordig helemaal niet zo gek meer. Virtual fashion is iets wat steeds groter en groter wordt. Je hebt nu al merken die steeds meer virtuele producten aanbieden, bijvoorbeeld sneakers. Maar ook dat je die sneakers in een game kunt gaan dragen. Zo ontwikkelde Balenciaga een collectie speciaal voor de game Fortnite.’
Inhaker
De redactie van Twinkle kon het natuurlijk niet laten om zelf ook ‘iets’ met NFT’s te doen. Daarom is dit artikel – over NFT’s - ook als NFT te koop. We zijn daarmee het eerste vakblad in Nederland dat een artikel als NFT aanbiedt. De NFT is verkrijgbaar via de marktplaats OpenSea.io en via de QR-code in onderstaande afbeelding. Unieke kans!
Digitale infrastructuur
Zoals Van der Veer al aangeeft: merken en retailers zijn volop bezig met de metaverse en NFT’s. Het is zelfs zo populair dat ondergetekende tijdens het schrijven van dit artikel een persbericht ontving van de Spaanse retailer Mango die – jawel – met drie NFT-kunstwerken in de metaverse stapt. Maar is men niet te voorbarig? Daarover spreken we met Kjeld Staps, eigenaar van NFTs.nl, een bedrijf dat Nederlandse ondernemers, artiesten, muzikanten en BN’ers helpt bij het creëren, lanceren en verkopen van NFT’s. ‘Waar we momenteel tegenaan lopen is dat de techniek die NFT’s bieden gigantisch groot is, maar de achterkant van de digitale infrastructuur is er nog niet. Dus de ideeën die bedrijven nu hebben, kunnen nog niet goed uitgevoerd worden. Ik zal niet zeggen dat het te snel gaat, maar het is zich nog volop aan het ontwikkelen. Net zoals bol.com en Amazon begonnen zijn met boekenverkoop en dat later zijn gaan uitbreiden.’
Volgens Staps zullen de komende tijd veel bedrijven worden opgericht die nieuwe diensten met betrekking tot NFT’s gaan aanbieden, omdat die markt nog enorm in ontwikkeling is. Maar als straks de digitale infrastructuur op orde is, is er wel degelijk veel mogelijk voor webwinkels, en dan niet eens alleen op productniveau. ‘NFT’s zorgen voor een bepaalde verificatie, een NFT kan bewijzen dat jij iets officieels digitaal bezit’, vervolgt Staps. ‘Dat werkt op een techniek van codes, de blockchaintechniek. Daardoor is het transparant en kan altijd gecontroleerd worden of het daadwerkelijk om het echte product gaat. Straks bied je niet meer alleen een product aan via NFT’s, maar kun je daar ook een dienst aan koppelen. Dus als consument bezit jij een bepaalde NFT van een merk en dat merk zou je een exclusief recht kunnen geven voor een gedeelte van een webshop waar je normaal niet bij zou kunnen. Een soort toegangsticket. Nu is het nog zo dat je op een webshop inlogt met gebruikersnaam en wachtwoord, straks kun je ook met je digitale portemonnee inloggen en daar ook transacties mee doen. Het is dus heel breed.’
Luxe markt
De wereld van NFT’s houdt dus niet op bij digitale fashionitems, maar voorlopig is dat naast digitale kunst wel hetgeen waar veel op wordt ingesprongen. Dat is logisch, stelt Hofstede. ‘In deze markt kun je je onderscheiden. Mensen vinden het leuk om een exclusief pak, jurk of een dure bril te dragen in de digitale wereld waar we ons in de toekomst steeds meer in gaan begeven. En niet zozeer met een T-shirt van een mainstream merk.’ Van der Veer vult aan: ‘Je hebt een grote groep jongeren die voor premium en luxe fashion gaat. Luxe fashion is al een ontzettend groot segment. Voor hen is het superbelangrijk om een identiteit en imago te creëren. Vergis je niet, voor jongeren van middelbareschoolleeftijd is crypto al heel aanwezig. Het is nu eenmaal zo dat jongeren veel meer bezig zijn met de digitale wereld en dus ook met NFT’s.’
Ook Staps ziet momenteel vooral de luxe merken instappen. Op het gebied van veiligheid zijn NFT’s voor die merken een stap voorwaarts, merkt hij op: ‘Als je nu een Rolex koopt dan krijg je daar een fysiek certificaat bij, maar hoe moeilijk is het om dat na te maken? Met de blockchaintechniek waaraan NFT’s gekoppeld zijn kun je direct nagaan of het om een echt certificaat gaat. Er moet nog wel een programma in het systeem ontwikkeld worden waarin certificaten staan die gekoppeld worden aan fysieke producten, maar dat gaat zeker gebeuren.’
Dan de vraag waar dit artikel mee begon: moeten retailers en merken al aansluiten of is het beter om nog even de kat uit de boom te kijken? Voor Staps is dat helder: ‘Voor nu, heb geduld. Doe research en wacht het af. Wees niet bang dat je nu iets mist als webshopeigenaar. Je kunt er beter op wachten dan er nu risky op inspringen. Want ga je eenmaal met NFT’s aan de slag, dan doe je wel een belofte want het staat voor altijd op de blockchain.’
Hofstede tot slot: ‘Veel retailers hebben momenteel ook andere zorgen, zoals herstellen van de coronacrisis en ze willen eerst een betere omnichannel propositie neerzetten. NFT is dan een stap te ver. Je kunt niet alles tegelijkertijd doen. Daarnaast zijn het vooral de groten der aarde die de capaciteit en het budget ervoor hebben. Het is nog niet voor de gemiddelde retailer weggelegd.’
Shopify: ‘NFT’s zeker interessant voor merchants’
E-commerce oplossing Shopify lanceerde eind vorig jaar een NFT Beta Program voor verkopers in Amerika. Hiermee kan men zelf NFT’s maken en verkopen via het platform. Het programma is vooralsnog alleen te gebruiken door Amerikaanse verkopers, maar het platform ziet veel mogelijkheden voor de toekomst. Een kort interview met director of product Robleh Jama.
Hoe kijkt Shopify aan tegen de komst van NFT’s?
‘Wij denken dat de NFT een heel interessante tool is die merchants in staat stelt om mooie commerce-ervaringen te creëren. Het is natuurlijk leuk om NFT’s te bezitten, maar nog spannender en aantrekkelijker zijn de ervaringen die kopers ermee kunnen opdoen. NFT’s stellen kopers en verkopers in staat om een meer doelgerichte relatie te delen – en dat is waar het bij commerce allemaal om draait.’
Welke kansen zien jullie voor webshops?
‘Via NFT’s stelt Shopify merchants in staat om hun individuele creativiteit en authenticiteit te laten zien. Daarnaast denken we dat shops veel mogelijkheden hebben om een diepere connectie met hun community op te bouwen met behulp van NFT’s. Via token gating* kunnen merchants exclusieve ervaringen aanbieden aan kopers die in het bezit zijn van hun NFT’s, zoals de mogelijkheid om exclusieve merchandise te kopen of speciale evenementen bij te wonen.’
Is dit iets wat al voor een breed publiek is, of is het voor de ‘happy few’?
‘Wij geloven dat we pas aan het begin staan van het ontdekken van de mogelijkheden van NFT’s. In de toekomst verwachten we dat NFT’s en token-gated commerce beschikbaar worden voor een breder publiek. Het leukste aan NFT’s is niet alleen het kopen ervan en ermee pronken – het gaat erom wat je krijgt als je ze eenmaal in bezit hebt’.
In Amerika heeft Shopify al het NFT Beta Program. Denk je dat dit snel wordt uitgerold?
‘De mogelijkheid om NFT’s te verkopen via Shopify storefronts is op dit moment alleen beschikbaar in early access voor de VS. Maar elke merchant kan beginnen met token gating op Shopify door een erkende app van derden te installeren.’
* Het verlenen van exclusieve toegang tot een specifiek NFT.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
NFT’s in e-commerce: aanhaken of afwachten?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.