Twinkle | Digital Commerce

Crossborder in China

2022-04-12
1000562
  • 2:06

Sinds 2015 zijn er 105 zogenaamde crossborder e-commerce (CBEC) pilot zones aangewezen in China, waarin lokale overheden beleidsvoordelen geven op het gebied van inklaring, logistiek, betaling, wetgeving, belasting enzovoort om de internationale e-commerce activiteiten van ondernemingen te stimuleren. Het is een succesvol model, dat als drijvende kracht staat achter de groei van de buitenlandse handel in het land.

Ondanks alle negatieve implicaties van de recente pandemie is de totale handel in goederen van China in 2021 voor het eerst over de 6 biljoen euro-grens gegaan. Om de buitenlandse handel en investeringen te stabiliseren zijn er begin dit jaar in 2022 nog eens 27 crossborder e-commerce (CBEC) pilot zones aangewezen. Naast focus op het bevorderen van de handel zal er ook nadruk zijn op informatiebeveiliging. Sinds 1 maart zijn er 29 extra productcategorieën op de zogenaamde positieve lijst gekomen voor cross-border e-commerce retail import, inclusief ski -en golfuitrusting bijvoorbeeld. Het zijn ontwikkelingen die een positieve stimulans geven aan de kansen voor buitenlandse bedrijven door de verschillende e-commercestructuren die online platformen aanbieden, zoals de traditionele b2b- en b2c-handel, waar in China b2b2c, c2c, en d2c-handel ook een zeer belangrijke rol spelen.

Voorbeelden

De CBEC-markt in China ligt voornamelijk in handen van deze online marktplaatsen, die ook de belangrijkste platformen zijn voor buitenlandse merken om hun goederen aan te bieden, zonder zich fysiek te hoeven vestigen in het land zelf. Of ik een paar voorbeelden van succesvolle CBEC-platformen aan kan geven? De onbetwiste nummer 1, met 25 procent marktaandeel, is Tmall Global, tegenhanger van de lokale Tmall van Alibaba. En sinds de overname van Koala door Alibaba met 17 procent, is het moeilijk concurreren voor andere partijen. JD Worldwide van Tencent heeft met 15 procent ook een aanzienlijk deel en probeert met recente investeringen en lokale samenwerkingen in Europa een andere weg in te slaan. Daarnaast zijn er nog platformen zoals Little Red Book (Xiaohongshu) dat met 5 procent een kleiner deel bezet, maar veel potentie heeft doordat het vanuit een socialmediamodel komt dat vooral aanslaat bij de jongere generaties.

Omnichannel aanpak

Door het bestaan van zoveel verschillende platformen, is het soms ook lastig de juiste keuze te maken. Uiteraard zijn er bedrijven die hierbij kunnen helpen, maar uiteindelijk zal China een strategische focus moeten hebben in de uitbreidingsplannen. Crossborder e-commerce kan een goede optie zijn om mee te beginnen, maar wie uiteindelijk echt succesvol wil zijn, zal een omnichannel aanpak moeten inzetten voor de Chinese markt, waar een bepaalde fysieke aanwezigheid eigenlijk onmisbaar is.