Twinkle | Digital Commerce

Mirage Retail Group grijpt groei in 2020 aan voor focus op omni-channel

2021-07-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

Mirage Retail Group maakte in 2020 een forse groei door. Uit de jaarcijfers van het concern van onder meer Blokker en Big Bazar blijkt dat de netto omzet met 17 procent groeide ten opzichte van 2019, naar 636 miljoen euro. De online omzet steeg van 30 miljoen in 2019 naar 137 miljoen euro in 2020.

Met de toevoeging van Intertoys en BCC in 2020 groeide de omzet van de groep zelfs naar € 1,1 miljard op basis van een volledig boekjaar. Een onverwachte meevaller, voor de keten die toch zwaar getroffen leek te worden door de gevolgen van de coronapandemie. Met name Big Bazar liep klappen op en moest twintig vestigingen sluiten. Maar, zo meldt de keten in het jaarverslag: ‘Gedurende het kalenderjaar 2020 bleek de negatieve impact als gevolg van de sterke terugval in aantallen bezoekers gecompenseerd te kunnen worden door hogere conversie en gemiddelde besteding en hogere online verkopen.’

Het geeft de groep des te meer reden om zijn omni-channel focus versneld te ontwikkelen. In een interview in het AD meldt topman Michiel Witteveen heilig gelooft in fysieke winkels in combinatie met online. Het concern start in augustus met een proef waarbij de winkels gaan dienen als minimagazijn, om zo online bestellingen vanuit de dichtstbijzijnde winkel bij de klant thuis te bezorgen. Het bedrijf deed hierin al ervaring op tijdens de lockdown met Blokker, onder de noemer Blokker Express. ‘Ik denk dat we zo duurzamer en sneller kunnen werken’, stelt Witteveen in het interview. ‘Het is logistiek een complexe puzzel, maar we gaan het wel proberen.’