Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Turkije

2021-07-12
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:18

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Alibaba verhoogt zijn belang in het Turkse Trendyol.

Het Turkse e-commerceplatform Trendyol ontving in april van dit jaar een extra investering van 330 miljoen dollar van de bestaande partner Alibaba. Met deze kapitaalinjectie heeft Alibaba nu een belang van 86,5 procent in het bedrijf, zo meldt de Turkse techblog Webrazzi. De waardering van het bedrijf steeg daarmee naar 9,35 miljard, dat is negen keer zo veel in vergelijking met 2018, toen de twee partijen een partnerschap aangingen. Trendyol is in de jaren sinds zijn oprichting in 2010 uitgegroeid tot een van de grootste e-commercebedrijven in Turkije en verkoopt onder andere kleding, decoratie en cosmetica. In oktober 2020 kondigde het bedrijf nog plannen aan om uit te breiden in Europa, waarbij het naar 27 markten wil. Het bedrijf wil van start gaan in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. Later staan ook Nederland, Frankrijk en Denemarken op de planning.

Turkse bedrijven

In 2020 zette Trendyol 792 miljoen dollar om, waarmee het op de tweede plek van populairste webshops komt te staan in Turkije. De grootste speler op de e-commercemarkt is Hepsiburada, die vorig jaar een omzet van 987 miljoen dollar wist te behalen. Op nummer drie staat LC Waikiki met een omzet van 460 miljoen dollar. In totaal zijn deze drie grootste shops goed voor 20 procent van de online omzet in Turkije. De top vijf wordt aangevuld door Vatan Bilgisayar en Çiçeksepeti. Opmerkelijk is dat de gehele top vijf bestaat uit van oorsprong Turkse bedrijven, iets wat we in deze rubriek niet vaak tegenkomen. Zo zien we Amazon in de meeste landen in de top staan, maar in Turkije heeft dit Amerikaanse platform nog niet zo’n groot marktaandeel weten te behalen. Dat kan te maken hebben met de relatief korte tijd dat Amazon actief is in Turkije, de shop werd in 2018 gelanceerd in het land.

Middenmoot

In vergelijking met andere landen, bevindt Turkije zich qua e-commerce een beetje in de middenmoot. In totaal heeft het land 82 miljoen inwoners, waarvan 74 procent online te vinden is. Met een omzet van ruim 11 miljard dollar in 2020, staat Turkije op de twintigste plek wereldwijd, waarmee het voor Zwitserland en achter Polen staat. De verwachting is dat de Turkse markt de komende vier jaar jaarlijks met 20 procent zal groeien. Vergeleken met de groei vorig jaar van 43 procent, laat deze daling in groei volgens EcommerceDB een matig overstroomde markt zien. Daarnaast is de online penetratie in Turkije zo’n 40 procent, wat inhoudt dat 40 procent van de bevolking in 2020 minstens één product online kocht.