Twinkle | Digital Commerce

Snelheid, gemak en vertrouwen: Nederlanders hebben nieuwe manieren van betalen aardig onder de knie

2021-06-07
1000562
  • [branded content]
  • 3:41

Stuur een betaalverzoek voor die vriendendienst, houd je iPhone tegen de pin bij de bakker of geniet van muziek, films en nieuws via een abonnement. Je vertelt Nederlanders niets nieuws als het gaat om nieuwe betaalmogelijkheden, zo blijkt uit het 2021 mkb-retailers onderzoek van betalingstechnologiebedrijf Visa*. Tweederde van de Nederlanders (66%**) maakt zich geen zorgen over de veiligheid van innovatieve betalingen.

Nederland loopt in Europa al langere tijd voorop wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethodes. Van alle kaartbetalingen wordt in bijna alle gevallen (85%) contactloos afgerekend, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Zeker tijdens COVID-19, waarin we contactmomenten zo veel mogelijk proberen te beperken, biedt contactloos een oplossing.

Het is de missie van Visa om de digitalisering van lokale bedrijven te ondersteunen - in heel Europa. Met de campagne ‘Lokaal maakt het verschil’ wil Visa detailhandelaars in het mkb inspireren en helpen om meer digitaal te worden en beter voorbereid te zijn op de toekomst. De campagne ondersteunt lokale ondernemers om te digitaliseren met Visa. Op die manier helpt Visa kleine ondernemingen zich te ontwikkelen, te herstellen en te groeien.

Op zoek naar gemak

De mogelijkheid om zonder portemonnee de deur uit te kunnen gaan en toch te kunnen betalen voor een koffie, een spontaan ijsje of de weekboodschappen, is het gemak waar de Nederlander naar op zoek is. De houding ten opzichte van innovatieve betalingen is, vergeleken met voor de coronapandemie, gelijk gebleven voor driekwart van de Nederlanders (76%).

Afrekenen in contanten verliest al jaren aan populariteit en door de coronacrisis daalde het aantal cashbetalingen verder. Slechts één op de tien Nederlanders (13%) blijft voorkeur geven aan contant betalen ten opzichte van betalen middels pinpas. De cashloze maatschappij lijkt evenwel nog toekomstmuziek. De helft van de ondervraagden wil namelijk niet dat contant geld volledig verdwijnt in de aankomende vijf jaar. Desondanks gebeurde driekwart van de Europese betalingen het afgelopen jaar contactloos.

Mobiel betalen geniet de voorkeur

Nederland is goed op de hoogte wat betreft de adoptie van nieuwe betaalmethoden. Dat ziet ook Jos van de Kerkhof, Country Manager bij Visa in Nederland. “Veiligheid en gemak zijn de belangrijkste pijlers voor moderne betaalmethoden. De markt voor digitale betalingen ontwikkelt zich razendsnel. Ik kan me juist daarom voorstellen dat de behoefte aan contact geld, als constante optie, blijft. We zien dat – zeker in tijden van een pandemie – er een grote behoefte is aan contactloos betalen, omdat het voor iedereen minder besmettingsgevaar oplevert. Voor de retailer is het ook nog eens minder arbeidsintensief qua geld tellen en het opmaken van de kassa. De Nederlandse consument is gewend aan een veelheid aan betaalopties, maar heeft een sterke voorkeur voor betalen via de smartphone.”

Merle Meier-Holsten, Hoofd Marketing Visa, Centraal-Europa: "Kleine ondernemers spelen een cruciale rol in onze samenleving. Velen van hen blijven werken onder uitdagende omstandigheden die worden veroorzaakt door COVID-19. We zijn er dan ook trots op dat we hen waar mogelijk steunen, via initiatieven zoals de Lokaal maakt het verschil-campagne. Ook al zijn Nederlanders al gewend aan digitalisering en contactloos betalen, het blijft belangrijk om het belang van digitalisering bij kleinere ondernemers te benadrukken. Wij blijven ons inzetten om samen met onze klanten en partners te werken aan een economisch herstel dat kleine bedrijven in het hart van onze samenleving houdt."

Ben jij ondernemer en ben je benieuwd wat Visa voor jou kan betekenen op het gebied van contactloos betalen, digitale innovatie van je bedrijf en nog veel meer? Misschien zijn er mogelijkheden die jouw bedrijf net dat ene stapje verder kunnen brengen. Visa ondersteunt lokale ondernemers met handige tips. Lees meer op Visa’s blog.

Over Visa

Visa Inc. (NYSE: V) is wereldleider op het vlak van digitale betalingen. Onze missie is de wereld te verbinden door middel van het meest innovatieve, betrouwbare en veilige betalingsnetwerk, dat de beste kansen biedt aan individuen, bedrijven en economieën. Ons geavanceerde wereldwijde netwerk, VisaNet, biedt veilige en betrouwbare betalingen over de hele wereld en kan meer dan 65.000 transactieberichten per seconde verwerken. Visa’s continue focus op innovatie is een katalysator voor de snelle groei van connected commerce op elk apparaat. Naarmate de wereld verandert van analoog naar digitaal, zet Visa haar merk, producten, mensen, netwerk en schaal in om de toekomst van commercie vorm te geven.

Kijk voor meer informatie op https://www.visa.nl/ of lees de Visa blog https://www.visa.nl/visa-everywhere/blog.html

* Het onderzoek is uitgevoerd door Multiscope onder 1.000 Nederlanders. Het veldwerk voor deze studie vond plaats van 1 maart 2021 tot 5 maart 2021.
** Alle %-cijfers en resultaten in dit artikel hebben betrekking op het Visa 2021 mkb-retailers onderzoek **.