Twinkle | Digital Commerce

Google zet in op shopping met AR en Shopify integratie

2021-05-20
999562
  • [nieuws]
  • 1:28

Google komt met een grote update voor haar Shopping ecosysteem. Door verbeterde zoekfunctionaliteiten en een samenwerking met Shopify worden webshop-producten straks overal op het platform vindbaar – van Youtube tot Maps en Google Lens.

Dat kondigde Google deze week aan in haar ontwikkelaarsconferentie Google I/O. Opvallend nieuws uit deze conferentie is de samenwerking met Shopify. Vorig jaar maakte Google al een grote stap door het voor verkopers mogelijk te maken om kosteloos producten via Google Shopping te verkopen. Met de nieuwe integratie in Shopify worden producten van webshops die op die software draaien direct vindbaar in alle Google applicaties als Maps, Images, Lens en YouTube. Hiervoor introduceert Google de Shopping Graph: een dataset waar informatie van websites over onder andere producten, prijzen, reviews en voorraden real-time worden bijgewerkt.

Beeld: Google

Augmented reality

Google geeft een voorbeeld van hoe de nieuwe update online shopping makkelijker gaat maken. Zo meldt het techbedrijf dat veel mensen een foto of screenshot maken van producten waarin ze geïnteresseerd zijn. Maak bijvoorbeeld met je smartphone een foto van een kledingstuk dat je ziet in een magazine, dat iemand op straat draagt, of in de etalage van een winkel ligt. Google Foto’s zal je direct de suggestie geven om in de foto te zoeken met Google Lens, de AR-app van Google. Binnen die app krijg je dan direct vergelijkbare producten te zien en kan je meteen aanbieders, prijzen en reviews vergelijken en een aankoop doen.

Eerder maakte Google al bekend dat ze werken aan een integratie voor product placement en shopping in YouTube – een manier om tegenwicht te bieden aan de advertentiemogelijkheden op Instagram, Facebook en TikTok. Overigens maakte Shopify eerder al bekend ook met die platformen te gaan samenwerken.