Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Polen

2021-02-10
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:14

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Allegro test in Polen eigen pakketkluizen.

Foto: Warschau

Allegro geldt als grootste e-commerceplatform van Polen. Het bedrijf beschikt over een uitgebreid assortiment in verschillende categorieën en is op dat vlak vergelijkbaar met de grote platforms die ook hier bekend zijn. Bij zijn laatste kwartaalverslag, waar bekend werd dat de verkopen in het derde kwartaal met de helft toenamen, kondigde Allegro ook aan te gaan testen met eigen pakketkluisjes. Hoe dat er precies uit gaat zien is op dit moment nog niet zeker, maar volgens Poolse media zou Allegro azen op het Poolse bedrijf InPost, dat zelf pakketkluizen maakt. Allegro heeft dit bevestigd noch ontkend, maar zegt zich wel op dit vlak te willen meten. ‘Het is één van onze tactische ontwikkelingen dat we de bevoegdheid en mogelijkheden willen hebben om onze eigen pakketkluizen uit te rollen’, aldus cfo John Eastick tegen Reuters.

Populaire shops

Allegro is dermate populair in Polen dat het volgens Similarweb inmiddels een plekje heeft veroverd in de top-10 populairste platforms van Europa op basis van sitebezoeken. In totaal wordt Allegro maandelijks ongeveer 194 miljoen keer bezocht. Naast Allegro bestaat de top van de Poolse e-commerce uit een mix van bekende en wat minder bekende shops. Zalando, Bonprix en AliExpress vallen er in de smaak evenals platform Ceneo en elektronicawebshops Euro-net en Media Expert.

Eén van die populaire en bekende shops gaf onlangs nog te kennen zijn aanwezigheid in Polen uit te willen breiden. Gary Topp, president Central en Eastern Europe bij AliExpress, tegen het Poolse persbureau PAP: ‘AliExpress is sinds 2017 actief in Centraal- en Oost-Europa en Polen is een belangrijke markt in die regio. Sindsdien hebben we een enorme groei gezien, vooral als het gaat om de Poolse e-commercemarkt, die één van de snelst groeiende en meest innovatieve in Europa is.’ AliExpress zegt in 2021 het aantal producten op zijn Poolse platform dat in aanmerking komt voor snelle levering te vergroten. Daarnaast komen er meer betaalopties.

Online uitgaven

De Poolse e-commercemarkt is afgelopen jaar naar ongeveer 12 miljard dollar gegroeid, hoewel bij die cijfers geen rekening is gehouden met de gevolgen van de covid-19-pandemie. Jaarlijks wordt een groei verwacht van zo’n 8,5 procent, uitgerekend tot 2025. In dat jaar moet de markt daar zijn gegroeid naar circa 18 miljard dollar. Op jaarbasis geven Polen gemiddeld ongeveer 600 dollar aan e-commerceproducten en -diensten uit. Net iets meer dan de helft van de bevolking (52.6 procent) shopt weleens online. Dit zal naar verwachting in 2025 met 5 procentpunt zijn gestegen.