Twinkle | Digital Commerce

ACM: Transparantie over betaalde posities voorkomt misleiding consument

2021-02-02
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Consumenten kunnen misleid worden als op een platform niet duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen betaalde en reguliere posities van producten of diensten. Zo krijgen zij bijvoorbeeld minder goede aanbiedingen.

Dat blijkt uit onderzoek van de ACM. Volgens de waakhond komen betaalde posities op platforms als Thuisbezorgd.nl, bol.com en Booking.com steeds vaker voor, maar is de omvang ervan nog beperkt. ‘Om de effecten ervan in kaart te brengen voor consumenten en bedrijven hebben wij dit onderzoek gedaan’, aldus bestuursvoorzitter Martijn Snoep.

De ACM ziet risico’s voor klanten als bedrijven niet transparant zijn over de betaalde posities. Zo kan een betaalde ranking leiden tot hogere prijzen of mindere kwaliteit. Uit de studie zou blijken dat verkopers zo’n 15 tot 40 procent commissie bovenop de gebruikelijke commissie betalen om hoger in de zoekresultaten te komen. Dit kan leiden tot minder goede aanbiedingen voor consumenten omdat aanbieders die extra commissie kunnen doorberekenen in de prijs. Daarnaast kunnen de betaalde posities ten koste gaan van ‘concurrentie op prijs en kwaliteit’. Tot slot kan een hogere ranking het aanbod minder relevant maken voor consumenten, omdat minder rekening zou worden gehouden met de voorkeuren van de consument.

Toch leveren betaalde rankings volgens de ACM ook voordelen op voor de consument. Omdat deze als kwaliteitssignaal kunnen werken. Snoep: ‘Welke rol transparantie kan spelen om de risico’s die wij zien beperkt te houden, gaan wij nu in kaart brengen. Daaruit zal dan volgen aan welke eisen moeten worden voldaan. Een heldere norm biedt houvast voor de naleving.’