Twinkle | Digital Commerce

B2b horecaplatforms: the war is on!

2020-11-09
1000562
  • [opinie]
  • 2:46

Food service inkoopplatforms (b2b) schieten als paddenstoelen uit de grond. De Nederlandse inkoopmarkt van hotels, restaurants, gemakswinkels en catering is, in goede jaren, ruim 20 miljard euro. Wie wil daar niet van meeprofiteren nu de coronamaatregelen de sector ontregelen?

Thuisbezorgd biedt de aangesloten restaurants nu ook een inkoopplatform. Alle bestellingen die Thuisbezorgd aan de restaurants levert, worden per post bezorgd. Afhalen is niet mogelijk. Ze proberen zoveel mogelijk in één zending te leveren, maar het kan gebeuren dat de bestelling over meerdere leveringen moet worden verdeeld en op verschillende dagen wordt uitgeleverd; zeker bij producten van derde partijen.

Er zijn veel meer horeca-inkoopplatforms: Procent, inONE, VersTrade, Hilton Supply Management, Easydish, Kovit en Foodl. De meeste aanbieders brengen wel kopers en verkopers bij elkaar, maar niet de leveringen van al die verkopers.

Last mile uitdagingen

De belevering van 60.000 horecagelegenheden in Nederland zorgen voor veel voertuigbewegingen binnen de stadsgrenzen. Nu al is één op de vier vrachtvoertuigen in steden voor hotels, restaurants, gemakswinkels en catering. Het snelgroeiende online bestellen in food service leidt tot steeds meer, kleinere en tijdkritische last-mile leveringen, navenant hogere kosten van leveren en nog meer transport in de steden.

Platforms voor horecabelevering

Voor het beperken van stadslogistieke ritten is een platform voor de horecabelevering het meest effectief als het platform ook zorgt voor het bundelen van de leveringen van de diverse leveranciers. Het aantal ritten kan door een platform met 50 procent afnemen, blijkt uit onderzoek van Connekt. Echter, de bestaande bestelplatformen voor horecabelevering regelen die bundeling vaak nog niet; dat is niet toekomstbestendig.

Truffelz komt nu met een logistiek foodserviceplatform. Zij nemen ordermanagement, customer service, opslag, orderverwerking en bezorging voor de horeca- en cateringklanten uit handen. Truffelz is een platform dat onder meer orderafhandeling doet van rechtstreekse verkopen. Dit bedrijf selecteert, volgens hun website, de juiste logistieke partner met scherpe tarieven, bundelt alle bestellingen, regelt de orderafhandeling en bezorgt in één keer zo duurzaam mogelijk bij elke locatie. Zij werken daarbij samen met onder meer Foodl en AB Inbev. Er zijn ook logistieke professionals als Vers en Fijn en Leen Menken die bundeling kunnen regelen voor de platforms.

Bundelen

Het zijn fraaie beloften. Ik ben nieuwsgierig hoe ze die (ik neem toch aan zero emissie) bundeling in de harde praktijk van horecalogistiek gaan doen en, niet minder belangrijk, via welke hubs en met welke partners. Gaan ze ook lokale boeren en producenten aan het platform koppelen? Innovatieve IT-systemen voor de keten en gestandaardiseerde GS1-pakketlabels zijn een voorwaarde voor de naadloze afhandeling van de leveringen van veel leveranciers. Met de opkomst van foodserviceplatforms komen er ook steeds meer logistieke platforms. De spoeling wordt dan wel erg dun en komt er van bundelen weinig terecht.

Kaas van het brood laten eten?

Natuurlijk laten de traditionele groothandels in food service, zoals Bidfood, Sligro, Hanos en Lekkerland, zich niet de kaas van het brood eten. Die groothandels hebben een breed en diep assortiment, een fijn vertakt lokaal distributienetwerk met al veel volume en daarmee een stevig kostenvoordeel. Ze kennen als geen ander hun klanten; het gaat echt om meer dan product en prijs alleen.

Als de groothandels hun bestelplatform verder ontwikkelen en hun distributienetwerk open stellen voor derden, dan kunnen zij hét platform worden voor horecabelevering (inclusief logistiek), mede gedreven door verregaande digitalisering. Ook spannend is welke kant de producenten gaan kiezen. Die moeten ook kleur bekennen.

Het is duidelijk: the war is on! Hopelijk is de verliezer straks niet de horeca-ondernemer die het al zo moeilijk heeft.