Twinkle | Digital Commerce

‘Noodzaak moet ook weer onze prioriteit worden’

2020-10-28
19201080
  • [nieuws]
  • 2:29

In het westen laten we ons te veel leiden door ‘nice to have’ als het aankomt op e-commerce-ontwikkelingen. We moeten een voorbeeld nemen aan China, waar noodzaak de drijfveer is. Dat vertelde John Lin van bol.com vandaag tijdens het Twinkle Marketplaces Event dat onderdeel is van de Dutch E-commerce Week.

Volgens Lin, business developer bij bol.com, kunnen we leren van de manier waarop overheden en commerciële bedrijven samenwerken in China. Hij geeft als voorbeeld de drones van JD.com, waar er honderden van rondvliegen. ‘Zij bezorgen niet alleen videogames, maar ook noodzakelijke dingen als medicijnen. Dit doen ze niet in grote steden maar juist in afgelegen gebieden waar de infrastructuur slecht is. Waar busjes uren nodig hebben om er te komen, een drone doet dat in enkele minuten. In China zie je dat overheden en commerciële bedrijven gaan samenwerken, ze gaan regels en wetten aanpassen zodat er meer mogelijkheden zijn.’

Resultaat

Er wordt vanuit het Westen vaak gekeken naar het resultaat van de ontwikkelingen in China. Lin: ‘Vaak wordt nog gedacht dat China een copycat is van de rest van de wereld, dat was vroeger ook zo. Maar inmiddels zijn we op een punt gekomen waar wij China kopiëren.’ In China acteren ze uit noodzaak, aldus Lin: ‘Innovaties spelen een maatschappelijke rol. Het jammere is dat wij dat hier vaak niet zien, we kijken naar de uitkomst maar niet wat het verhaal daar achter is. In het westen gaan we voor innovaties die ‘nice to have’ zijn, we zijn hier heel academisch en commercieel gedreven. We kijken naar hoe wij beter worden dan de concurrent. Dan krijg je wasmachines die je op afstand in kan stellen of pakketjes die één dag eerder bezorgd worden.’

Alipay

In China zijn er twee ‘superapps’, waar gebruikers zo’n beetje alles in kunnen doen: Alipay en WeChat. Die eerste begon niet als superapp, zo legt Lin uit: ‘Tientallen jaren geleden liep China tegen het probleem aan dat de e-commerce niet kon groeien. En er was een groot probleem in de handel; vertrouwen. Er was veel corruptie in de handel, dus het vertrouwen was weg. Daarnaast waren de transactiekosten van de westerse betaalmethodes als Mastercard en Visa, veel te hoog voor een ontwikkelingsland. Dat moest opgelost worden, en het resultaat was Alipay, met een ingebouwde vertrouwensservice en geen transactiekosten.’

Bomen planten

Inmiddels zijn er zo’n 800 miljoen Chinezen aangesloten bij Alipay en inmiddels is het tijd voor de volgende stap: duurzaamheid. ‘Je kunt je voorstellen dat zo’n groot bedrijf enorm veel data heeft, waar je heel slechte dingen mee kunt doen. Maar Alipay heeft iets heel gaafs gedaan met die data’, vertelt Lin. ‘Gebruikers worden beloond voor groen gedrag, dus als je de fiets pakt in plaats van de taxi of iets tweedehands koopt in plaats van iets nieuws, word je beloond met punten. Deze punten manifesteren zich in een boom in de app. Wanneer deze is digitaal is volgroeid, plant Alibaba deze boom ook echt. Inmiddels heeft het bedrijf meer dan 120 miljoen bomen geplant.’

Lees ook: Conversie versus plezier