Twinkle | Digital Commerce

Decathlon transformeert webshop naar platform

2020-10-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:14

De Franse sportretailer Decathlon maakt van zijn webshop een marktplaats, waar ook andere merken producten zullen verkopen. De Belgische webshop mag medio november het spits afbijten.

Het project zou zich snel uit moeten breiden naar andere landen, zo weet Trends. Het wordt voor zowel lokale als internationale labels mogelijk om zich aan te sluiten op het platform. De eerste merken hebben zich al gemeld, zo zijn internationaal Adidas, Santini en Reusch binnenkort te verkrijgen. Lokaal hebben Decca, Bioracer en Innerme zich aangesloten.

200.000 artikelen

‘Het idee is niet om aan een race voor partners te beginnen’,  aldus Nicolas Deltendre, digitaal directeur bij Decathlon België, ‘Maar we zouden uiteindelijk graag meer dan 200.000 artikelen willen aanbieden.’ Het huidige assortiment zit tussen de 40.000 en 50.000 artikelen. De marktplaats zal niet volledig gesloten zijn, legt Deltendre uit: ‘Meer open dan Zalando, maar meer gesloten van Amazon. Decathlon selecteert partners die dezelfde filosofie uitdragen, het bestaande aanbod aanvullen en enkel sportartikelen verkopen.’

Logistiek uitbesteden

Voor het nieuwe businessmodel zal de retailer alle transacties coördineren, terwijl partners zelf hun producten verzenden en afhandelen. Er is ook een mogelijkheid om de logistiek uit te besteden aan Decathlon. Binnen het huidige model brengt de retailer voornamelijk zijn eigen labels op de markt, waarbij grote merken slechts 10 procent van het assortiment vertegenwoordigen.

De start is dus voor België, maar vanaf begin volgend jaar moet het nieuwe bedrijfsmodel uitbreiden naar andere markten zoals Nederland, Spanje, Duitsland, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Italië.