Twinkle | Digital Commerce

’62 procent koopt weleens op een buitenlandse webshop’

2020-10-28
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:58

Consumenten kijken steeds vaker buiten de eigen landsgrenzen om een product online te kopen. Inmiddels koopt bijna tweederde van de Europese consumenten weleens online in het buitenland.

Dat blijkt uit de meeste recente E-shopper barometer van vervoerder DPD. Deze werd vandaag nader toegelicht tijdens de Dutch E-commerce Week door cco Thiemo van Spellen van DPD Nederland.

Opvallend is dat consumenten niet alleen voor de prijs naar een buitenlandse shops gaan, maar ook als blijkt dat deze veel met influencers en social media werken of over een goed loyaliteitsprogramma beschikken. Daarnaast gebruikt 64 procent van consumenten de smartphone om online te shoppen: ‘Een aantal jaren geleden was dit een stuk lager, vergeet deze kanalen dus niet’, is de boodschap van Van Spellen.

Onderzoek

Aan de E-shopper barometer, uitgevoerd door onderzoeker Kantar TNS, deden 23.255 consumenten uit 21 Europese landen mee. Ruim de meerderheid van de consumenten laat pakketjes nog steeds het liefst thuis afleveren. 18 procent geeft aan hun bestelling graag bij een pakketpunt op te halen. 17 procent doet dat het liefst bij een postkantoor, hoewel dit in Nederland al een tijdje niet meer van toepassing is. Pakketkluizen zijn nog het minst populair, al zitten daar wel grote verschillen tussen de landen in. Zo kiezen inwoners van Estland in de meeste gevallen een pakketkluis als bezorgoptie.

Elektrische bezorgbusjes

Milieubewust shoppen staat bij de meeste consumenten nog niet op de agenda. Minder dan de helft van hen geeft aan extra te willen betalen voor een milieuvriendelijk product. Dat laatste is wel een onderwerp waar DPD veel in investeert, bleek vanochtend uit een presentatie van Anoek van Dooremaal, manager Compliance, Security & Sustainability bij DPD Nederland. ‘Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderdeel van de bedrijfsvoering binnen DPD’, aldus Van Dooremaal. Zo investeert het bedrijf volop in duurzame oplossingen zoals elektrische voertuigen, en wordt getest met het ophalen van lege verpakkingen bij bedrijven.

Daarnaast is de doelstelling van Nederland om in 2025 de dertig grootste steden klimaatneutraal te laten zijn een mooie drijfveer, stelt Van Dooremaal. ‘Dan mogen er geen dieselbusjes meer door de grote steden rijden. We streven ernaar om tegen die tijd in ieder geval 400 elektrische bezorgbusjes in te zetten, dat gaan we uitrollen.’ Wel zorgen de klimaatdoelstellingen voor wat uitdagingen, vervolgt Van Dooremaal. De actieradius van de busjes is bijvoorbeeld nog niet groot genoeg, waardoor het rechtstreeks bezorgen vanuit sommige depots niet haalbaar is. Het bedrijf zet daarom waar nodig urban depots in.