Twinkle | Digital Commerce

Online uitgaven nemen weer toe, ondanks harde klappen reisbranche

2020-09-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:25

Nederlandse consumenten gaven in het tweede kwartaal online 12 procent meer uit. De online consumentenbestedingen komen uit op 6,36 miljard euro.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een driemaandelijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders. In samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In het eerste kwartaal daalde de cijfers nog met 4 procent. Dat was voor het eerst in jaren dat er een daling van de online bestedingen werd gemeten. Die daling werd toen veroorzaakt door een enorme afname van bestedingen in de reizen- en vrijetijdsmarkt. Zo daalden de online uitgaven aan pakketreizen met 50 procent. Ook in het tweede kwartaal werd er veel minder aan diensten uitgegeven. In totaal liep dit met 45 procent terug, in het eerste kwartaal was dit een min van 29 procent.

Dat de totale online consumentenbestedingen nu wel in de plus uitkomen, komt voornamelijk omdat consumenten in het tweede kwartaal fors meer uitgaven aan online producten. In die tak werd 52 procent meer uitgegeven, vooral aan tuin- en DIY-producten, daar namen de uitgaven met 121 procent toe. Maar ook aan producten in categorieën Home & Living (105 procent) en Sport & Recreatie (85 procent) werd veel meer uitgegeven. Het aantal bestellingen bij producten steeg gemiddeld met 52 procent.

Een andere categorie die een forse groei laat zien is Food/Nearfood. Het aantal online aankopen in die categorie nam met 57 procent toe naar 12.000. Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org: ‘De afgelopen maanden hebben laten zien dat e-commerce een vitale rol speel in de Nederlandse economie. Veel mensen moesten thuisblijven en richtten zich tot webwinkels voor hun aankopen, met veel nieuwe online kopers en een hoger besteed bedrag per koper tot gevolg.’