In de online rubriek e-bites vangt Twinkle een opvallende quote. Eén die je wellicht hebt gemist, maar die genoeg gespreksstof doet opwaaien. Deze keer ceo Marit van Egmond van Albert Heijn.
Supermarkt Albert Heijn was deze week volop in het nieuws. Door de covid-19-pandemie zag de Zaanse grootgrutter de online verkopen fors toenemen. Online uitbreiding was dus noodzakelijk. Geplande openingen van Home Shop Centers – waar vanuit online bestellingen worden verzonden – zijn naar voren geschoven. Om de capaciteit zo snel mogelijk te vergroten. Deze week was het de beurt aan het zevende Home Shop Center in Bleiswijk. Toch blijkt dit voornamelijk een forse investering.
Winst maakt Albert Heijn namelijk al twintig jaar niet met zijn online divisie. Liet ceo Marit van Egmond weten aan Nu.nl. ‘Door te blijven investeren stel je het moment waarop je winstgevend wordt, steeds verder uit.’ Volgens Van Egmond zou de nummer 3 van de Twinkle100 (geschatte omzet in 2018 565 miljoen euro) zonder die investeringen in het digitale kanaal ‘in grote gebieden’ al wel winstgevend zijn met Ah.nl. Maar, vervolgt de topvrouw: ‘Voor ons is de totale winstgevendheid als Albert Heijn van belang.’
Het is alom geweten dat het (vaandaag voorlopig nog) moeilijk geld verdienen is aan een online-retail model, gezien de investeringen, de lagere marges en hoge kosten. Het aanbieden van een online variant wordt vaak overwogen | aangeboden door retailers, ter bescherming van de offline market share. Door het aanbieden van de online services, stelt AH zich zeker dat de klant zijn geld niet ergens bij een andere (online) speler legt, wanneer hij/zij geen tijd heeft om boodschappen te doen... Zo hou je de consument in je eigen 'eco-systeem'. Het is duidelijk dat bij een omnichannel aanpak er gekeken dient te worden naar de total customer (lifetime) Value van een klant over de (online/offline) kanalen heen > wat ook hier door AH wordt aangegeven. Je kan doorheen de week online shoppen en in het weekend toch even de winkel binnengaan... Het doel is bruggen bouwen tussen beide werelden: online & offline.