Twinkle | Digital Commerce

Ondanks omzetpiek toch reorganisatie bij Jumbo

2020-05-26
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

Sinds het uitbreken van de coronacrisis draaien supermarkten beter dan ooit. Toch schrapt familiebedrijf Jumbo 300 banen op het hoofdkantoor.

Jumbo had in januari al een reorganisatie aangekondigd. Toen het coronavirus uitbrak, overwoog de supermarktketen om dit uit te stellen, zo vertelt Jumbo-cfo Ton van Veen aan het Financieele Dagblad: 'Het is kil buiten. Dit is niet de meest gunstige tijd voor gedwongen ontslagen.' Na overleg met de ondernemingsraad besloot het bedrijf om toch banen te schrappen. Wel stelt het bedrijf een royaler sociaal plan op dan oorspronkelijk de bedoeling was. 'Mensen die gedwongen weg moeten, mogen 1 september stoppen met werken, maar blijven tot 1 december in dienst', zegt Van Veen.

Uitbesteden

Van de 1300 banen op het hoofdkantoor in Veghel, verdwijnen er 300. Jumbo is van plan om 180 functies daarvan uit te gaan besteden, zoals personeelsadministratie en crediteurenbeheer. De medewerkers in die functies zouden mee moeten gaan naar de bedrijven waaraan Jumbo de diensten uitbesteedt. Verder verdwijnen er vooral managementfuncties.

Overnames

De top van het bedrijf was te groot geworden, mede door het grote aantal overnames van onder andere Emté-supermarkten, Hema- en Udea-filialen. 'Bij elk nieuw initiatief en iedere overname hebben we teams samengesteld en mensen overgenomen. Hierdoor is het hoofdkantoor behoorlijk uitgedijd. Er zijn veel managementlagen en portefeuilles met een directeur erboven,’ aldus Van Veen.

Noodzaak

Door de uitbraak van het coronavirus is de noodzaak tot een reorganisatie alleen maar groter geworden volgens de cfo. 'We zien patronen in boodschappen doen veranderen. Het aandeel van online groeit sterk. Waar onze winkelomzet dit jaar tot nu toe met 15% steeg, namen de online verkopen met 50% toe. Dat is mooi, maar zet ook onze winstgevendheid onder druk. De opbrengsten van boodschappen bezorgen vallen immers in het niet bij de marges die stenen winkels opleveren. Dat maakt een afgeslankt en slagvaardig hoofdkantoor nog belangrijker.'