Twinkle | Digital Commerce

Adobe: ‘Langere ondersteuning Magento 1 simpelweg niet mogelijk’

2020-05-28
1000562
  • 5:40

Komende maand is het dan zover: dan eindigt de ondersteuning van Magento 1. Webwinkeliers die nog niet overgestapt zijn op Magento 2, ontvangen dan geen beveiligingsupdates meer, met alle gevolgen van dien. We spraken met Peter Sheldon, senior director commerce strategy bij moederbedrijf Adobe, over de gevolgen van het einde van die ondersteuning, over Covid-19 en over de snel veranderende markt van e-commerce software.

Wat is jullie boodschap aan webwinkeliers die nog niet zijn overgestapt op Magento 2? Wat zijn de opties?

‘De laatste release van Magento 1 was versie 1.14 in juni 2014. In september 2018 kondigde Magento formeel aan dat we tot juni van dit jaar Magento Commerce-klanten zouden ondersteunen en dat we door zouden gaan met beveiligingspatches voor Magento Open Source. We hebben de afgelopen zes jaar zeer nauw samengewerkt met klanten en de Magento-gemeenschap om tools en diensten te bieden waarmee onze handelaren naar Magento 2 kunnen migreren. Tegenwoordig is Magento 2 een zeer volwassen platform, dat al vierenhalf jaar beschikbaar is en een vierde mijlpaal [versie 2.4, red.] nadert. Voor webwinkels die op Magento 1 draaien is er nog steeds tijd om de migratie uit te voeren. Ons gehele ecosysteem van integratiepartners heeft jarenlange ervaring met het migreren van tienduizenden handelaren, en de kosten en tijd om de migratie vandaag de dag uit te voeren zijn aanzienlijk minder dan toen Magento 2 voor het eerst werd uitgebracht.

‘Vanuit de community zijn er wel vragen gekomen om de end of support uit te stellen tot na juni 2020. Dat begrijpen we, maar het is simpelweg niet mogelijk. Eén van de belangrijkste redenen daarvoor is dat er verschillende onderliggende technologieën van derden worden gebruikt door de Magento 1-codebase. Deze technologieën bereiken rond dezelfde tijd ook het einde van hun levensduur. Als gevolg daarvan kunnen we de veiligheid en stabiliteit van Magento 1 na mei niet garanderen.’

Toch zijn er partijen die wel ondersteuning aanbieden na de deadline van 1 juni. Wat vinden jullie daarvan?

‘Verkopers kunnen inderdaad terecht bij beveiligingsbedrijven, ontwikkelaars en partners die Magento 1 zullen blijven ondersteunen. Maar Magento kan geen specifieke ontwikkelaars of partners aanbevelen die dit doen. Het is dan ook de verantwoordelijkheid van de handelaar om al dan niet met deze partijen in zee te gaan.’

Hoe reageert de community over het algemeen op het eind van de support?

‘Dat wordt meestal goed ontvangen. De verschuiving van Magento 1 naar 2 is al jaren aan de gang en het overgrote deel van de webshops heeft zijn vaardigheden en certificaten bijgewerkt om de overgang naar Magento 2 te kunnen laten plaatsvinden. Bovendien is het merendeel van ons partnernetwerk zich gaan richten op Magento 2, met een snel afnemend aantal Magento 1-klanten als gevolg.’

Er gebeurt momenteel veel binnen (en buiten) de sector, zo hebben we allemaal te maken met de uitbraak van het coronavirus. Wat merken jullie daarvan bij klanten?

‘De impact van Covid-19 op de online detailhandel is groot en heeft gevolgen voor alle verkopers, in elke branche en in elk land. Wij merken dat veel van onze klanten worden geconfronteerd met zeer uitdagende situaties. Er is onzekerheid over hoe en wanneer terug te keren naar een normale situatie. Maar je ziet wel de algemene ontwikkeling dat door Covid-19 veel bedrijven voor op de lange termijn gaan investeren in digitale handel. Er wordt gefocust op digitale betrokkenheid en koopervaringen, zowel door bedrijven als consumenten.’

Wat kunnen Magento-gebruikers in de toekomst verwachten, specifiek in Nederland?

‘Magento heeft een interessante roadmap in petto voor de rest van 2020 en de komende jaren. Gebruikers kunnen dan ook veel verbeteringen verwachten; van de schaalbaarheid en verbeterde prestaties van de applicatie tot de bruikbaarheid van de beheertools. Maar er komen ook meer artificial intelligence (AI)-geactiveerde mogelijkheden die de omzetgroei zullen stimuleren en tijdsintensieve backoffice-operaties zullen vereenvoudigen.’

Het is inmiddels enkele jaren geleden dat Magento werd overgenomen door Adobe. Wat is sindsdien de grootste verandering voor verkopers?

‘Sinds de voltooiing van de overname in 2018 is Magento een steeds belangrijker onderdeel geworden van Adobe. Onze verkopers hebben een versnelling gezien in de roadmap, een grotere volwassenheid van ons cloud-aanbod, betere ondersteuningsprocessen en een groeiend ecosysteem van partners. Maar voor het grootste deel is het business as usual voor Magento-verkopers. Wat ons betreft is ons ecosysteem van ontwikkelaars en partners sterker dan ooit en onze positie in de markt verbetert nog elk kwartaal in zowel de feedback van analisten, als in het aantal klanten en in de algehele perceptie van de industrie.’

Hoe belangrijk is Magento voor Adobe? En vice versa?

‘Magento Commerce is van grote waarde voor de digital experience-activiteiten van Adobe. Hierdoor kunnen we de reikwijdte van digitale ervaringen gedurende de volledige klantreis uitbreiden met een commerce-aanbod. Magento Commerce brengt ook een bestaand klantenbestand en uitvoeringsmodel op de markt dat Adobe nu al in staat stelt om niet alleen de groei van Magento en Marketo [aanbieder van marketing-automatiseringssoftware, red.] te stimuleren, maar ook meer kansen te benutten binnen het bredere productportfolio van digital experience.

‘Andersom heeft Adobe een erg positieve impact gehad op Magento en zijn gemeenschap. Hoewel het bedrijf Magento nu volledig is geïntegreerd in Adobe, leeft het product Magento Commerce sterker dan ooit; met meer functies op het gebied van product, engineering, marketing, verkoop en ondersteuning. Dit zorgt ervoor dat de verkopers er succesvol mee zijn en dat het platform niet alleen concurrerend blijft in de markt, maar dat we er ook in blijven investeren om de concurrentie steeds een stap voor te blijven.’

Welke rol speelt Magento in een discipline die uitpuilt van de marketplaces?

‘Vorig jaar lanceerde we Amazon Sales Channel, een ingebouwde tool waarmee Magento-verkopers alle aspecten van hun Amazon-marktplaatsstrategie kunnen beheren. Deze is nu verkrijgbaar in Noord-Amerika en het Verenigd Koninkrijk, en we zijn van plan om later dit jaar de ondersteuning uit te breiden naar andere landen en native ondersteuning toe te voegen voor Amazon multichannel fulfilment, waardoor Magento-verkopers gebruik kunnen maken van de opslag- en fulfilmentdiensten van Amazon.’

En hoe zit het met Magento Payments? Is daar al meer over bekend?

‘Magento Payments is een belangrijk nieuw productaanbod voor Adobe. Dit staat gepland voor eind dit jaar.’

Wat worden de komende jaren de belangrijkste thema’s binnen e-commerce software?

‘AI en machine learning zullen ongetwijfeld grote impact hebben op de toekomst van e-commerceplatforms. Beide zijn ideaal om nieuwe kansen te ontdekken, saaie processen te versnellen en klanten relevante ervaringen te bieden. Magento richt zich op een sterke set AI en machine learning-mogelijkheden via Adobe Sensei [de AI-tool van Adobe, red.] die het mogelijk maken om belangrijke inzichten te verkrijgen en zo merken beter, slimmer en sneller te laten werken. Recent hebben we in Adobe Sensei AI-gestuurde productaanbevelingen voor Magento Commerce gelanceerd waarmee verkopers intelligente aanbevelingen kunnen creëren en managen in hun shop. Zo kunnen ze het koopgedrag van de klant analyseren en relevante productaanbevelingen tonen. In de toekomst zal Adobe Sensei meer van dergelijke mogelijkheden bevatten, waaronder AI en machine learning gedreven zoekresultaten.’

Over Magento
In 2018 werd Magento, wereldwijd marktleider op het gebied van e-commerce software, overgenomen door de Amerikaanse softwareproducten Adobe. Met de overname was een bedrag van bijna 1,7 miljard dollar gemoeid. Inmiddels is de overname voltooid en is Magento volledig geïntrigeerd in de Experience Cloud van Adobe. Magento kan zijn klanten nu meer toepassingen bieden en daarnaast gebruikmaken van Adobe’s cloud-ervaring. Mark Lavelle, de ceo die begin vorig jaar vertrok bij Magento, noemde de overname destijds een manier om ‘elke interactie met onze klanten, partners en community te verbeteren’.