Twinkle | Digital Commerce

'We willen focus in wat we doen. Niet alles voor de groei'

2020-03-04
1000562
  • 5:50

Bang voor Amazon zijn ze niet. Want Maurits de Gier en Joost van der Veer hebben met hun Winkelstraat.nl de nichemarkt van luxe mode-items voor jongeren omarmd. Maar niet elke winkel is welkom op hun platform.

Beeld: Just Justa

Luxe betekende vroeger: bezit van enorm dure producten. Bijvoorbeeld een kekke, onbetaalbare tas van Gucci. Of een chique Armani-pak, of die oogverblindende jurk van Versace. Anno 2020 werkt de combinatie van luxe en mode héél anders, te zien in de zogenaamde new luxury. Dat weten de oprichters van luxemodemerkenmarktplaats Winkelstraat.nl maar al te goed. Joost van der Veer (foto r.), medeoprichter van het platform: ‘Luxe betekent nu: demonstreren dat je de levensstijl snapt.’ Winkelstraat.nl heeft die nichemarkt omarmd. Het platform brengt retailer, luxemodemerk (bijvoorbeeld de Nederlandse merken Airforce, Malelions en Reinders) en consument samen. Het wil de retailer die tijd noch middelen heeft om een eigen webshop in de lucht te houden faciliteren, en de modemerken ontzorgen zodat ze zich voornamelijk met design kunnen bezighouden.

Luxe betekent demonstreren dat je de levensstijl snapt

Winkelstraat.nl begon in 2012 met alleen retailers, maar anno 2020 verkopen veel lokale luxemerken hun items op het platform. En die doen het goed, zegt Maurits de Gier (foto l.), de andere oprichter van de marktplaats. ‘Zo’n 50 procent van de populairste merken bij ons zijn Nederlandse merken, lokaal dus. Het gaat vaak om kleine bedrijven van jonge modeontwerpers en designers.’ Van der Veer: ‘Zij gaan niet het modevak in om zich bezig te houden met logistiek en verzending.’ Winkelstraat.nl startte met drie man, nu werken er 45 mensen op het hoofdkantoor in Vianen.

Dock

Winkelstraat.nl heeft zijn eigen systeem, genaamd Dock, ontwikkeld om retailer en merk aan te sluiten op het platform. De Gier: ‘Dock is de totale interface waarmee we werken. Partners kunnen via dit systeem hun voorraad uploaden, hun prijsbeleid bepalen en de retouren laten afhandelen.’ Winkelstraat neemt dus de logistiek en het klantcontact over. De commissie die Winkelstraat.nl berekent is 25 tot 30 procent, marktconform volgens De Gier. 'We bieden retailers en merken een fullservice dienstverlening waarbij ze worden ontzorgd qua marketing, payments, logistiek en customer service. De hoogte van de commissie wordt beïnvloed door volume en de tijd waarin dat volume wordt bereikt.

Tweede belangrijke aspect is de performance van onze partners. Die performance drukken we ook op twee manieren uit. Enerzijds commercieel: wat zet je om en wat is je gemiddelde bonbedrag? En daarnaast kijken we naar de operationele performance: verzendsnelheid en de kwaliteit van het inpakken. Gaat men zorgvuldig om met productbeschrijvingen en klachten? Hoe beter dit gaat, hoe blijer de consument. Die performance belonen we ook.’

Geen voorraadkoppeling

De Gier: ‘We begonnen in 2012 zonder voorraadkoppeling. Iedereen verklaarde ons voor gek. Maar het ging prima, de winkels die zich bij ons aansloten hadden zelf alle mogelijkheid om de voorraad bij te houden. Dit waren kleinere shops. Later kwamen er grotere winkels bij, zoals Van Dijk Waalwijk en Shoebaloo. Bij die grotere winkels hadden medewerkers minder verloren uurtjes tot hun beschikking om af en toe eens de voorraad te checken.’ Dat gold ook voor het grote aantal internationale winkels dat zich bij Winkelstraat aansloot. De Gier: ‘Nu kunnen winkels hun voorraad op verschillende manieren koppelen aan Dock. Handmatig producten toevoegen kan, als een winkel over niet veel IT-capaciteit beschikt. Heeft een winkel al een goede product feed, een eigen website die goed georganiseerd is, dan neemt Winkelstraat.nl die product feed op en importeren we hem.’ Is een winkel nog verder met zijn IT, dan kan er met API’s worden gewerkt.

Winkelstraat.nl groeit ongeveer 40 procent per jaar. Gezonde groei, dat is belangrijk voor het bedrijf. De Gier: ‘We willen focus in wat we doen. Niet alles voor de groei. Maar onze klant koopt nu gemiddeld 1,9 keer per jaar bij Winkelstraat.nl, dat moet zeker vaker worden.’ Die consument is, best uniek voor een modeplatform, vaker man dan vrouw, de verhouding is ongeveer 65/35. En de leeftijd? ‘We zien ze al vanaf 15 jaar binnenkomen, maar zeg gemiddeld tussen de 16 en 30 jaar. Per transactie geven deze jongeren ongeveer 200 euro uit, in totaal dus ongeveer het dubbele per jaar’, vervolgt De Gier. De omzet binnen de Nederlandse en Belgische luxefashionmarkt is, offline en online samen, 4 miljard euro. Het online aandeel hierin is 15 procent. ‘Dit geeft aan hoeveel groei nog mogelijk is’, aldus De Gier. Winst maakte het bedrijf voor het eerst in 2017.

Winkelstraat.nl heeft zoals gezegd geen eigen voorraad. Dit zorgt er volgens de oprichters voor dat het modeaanbod snel gewisseld kan worden. Van der Veer: ‘We zijn flexibel. Als we zien dat iets trending is op social media, gaan we er achteraan en bieden we het binnen enkele dagen aan op het platform.’ Er wordt gekeken bij de huidige partners, maar soms ontstaat er een consumentenbehoefte waarvoor Winkelstraat.nl buiten het eigen partnernetwerk op zoek moet – zoals de jacht op vintage kleding; Winkelstraat.nl stort zich voortaan ook op de markt voor gebruikte fashion.

Subcultuur

Nee, dit komt niet door de lancering van tweedehandsplatform Vinted afgelopen zomer in Nederland, zeggen de twee oprichters. In eerste instantie kun je je wenkbrauwen fronsen bij de combinatie: luxury fashion en tweedehands, maar dat is volgens De Gier en Van der Veer juist helemaal in lijn met de trend en de levensstijl van de doelgroep. Waar een luxe mode-item vroeger ging over bezit en status, gaat het bij de jongere generatie meer om het uiten van een subcultuur. New luxury hoeft niet per se nieuw te zijn, het gaat erom dat je participeert in de subcultuur. Die subcultuur is belangrijker dan het product zelf. Daarom heeft Winkelstraat.nl sinds enige tijd Vespa-scooters op zijn platform te koop. Op basis van uitgebreide data-analyse ontdekten De Gier en Van der Veer die aanpalende categorie, die in eerste instantie niet logisch lijkt – want geen mode – maar wel binnen de levensstijl past. Het is een proefballonnetje voor het platform om te kijken of het aanbod verbreed kan worden.

Per transactie geven deze jongeren ongeveer 200 euro uit

Het aantal aangesloten partners is niet hun belangrijkste criterium voor succes. De Gier: ‘We hebben er nu vierhonderd, het afgelopen jaar zijn er honderd bij gekomen. We worden dagelijks door vijftien potentiële partners benaderd, maar 90 procent van de aanmeldingen is onvoldoende geschikt. We kijken kritisch naar de winkels: welke producten bieden ze aan, welke omzet willen ze behalen, in welk productsegment willen ze groei zien?’

Amazon

Is de komst van Amazon relevant voor Winkelstraat.nl? ‘Natuurlijk’, verwacht De Gier. ‘Dat is belangrijk voor iedereen binnen de Nederlandse e-commerce. De komst van Amazon maakt vooral opnieuw duidelijk dat de rol van marktplaatsen heel groot gaat worden.’ Van der Veer: ‘Amazon kan in veel dingen goed zijn, maar niet in alles.’ Als het om mode gaat, richt Amazon zich op het midden- en laagsegment. De Gier: ‘Winkels als bol.com en wehkamp zullen het veel moeilijker krijgen dan wij. Amazon kijkt naar de grootste kansen, en dat zijn niet direct luxe mode-items voor jongeren.’ Van der Veer: ‘Voor luxe items heb je ook een bepaalde uitstraling nodig. Een Gucci-tas naast een keukentrap op de site is niet goed voor je uitstraling.’

Over Winkelstraat.nl
Winkelstraat.nl werd in 2012 opgericht door Maurits de Gier (commercie) en Joost van der Veer (techniek en consumentenmarketing). Bij de start deden vijftien winkels mee, ruim zeven jaar later is de marktplaats marktleider op het gebied van online shopping voor luxe mode voor shoppers in de leeftijd 15 tot 30 jaar. 400 (retail)partners uit acht Europese landen maken gebruik van het e-commerce model, waardoor mensen kunnen kiezen uit ruim 40.000 mode-items van meer dan 600 wereldwijde luxe- en lokale nichemerken.